Pendlerne stod i god tro klar på Næstved Station torsdag formiddag med forventningen om at springe ind i et tog, der ville køre til tiden.
Kunderne blev nemlig søndag den 23. oktober informeret om, at den signalfejl, der skabte problemer i løbet af weekenden, var blevet ordnet.
Men torsdag mellem klokken 10:07 til 11:50 var der endnu engang problemer med systemet, og det ærgrer Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB.
- Det er ærgerligt, når der sker fejl, for det går ud over vores kunder. I dag betød fejlen, at vi havde to aflyste tog, og så var der nogle forsinkelser på de øvrige afgange, oplyser han til TV2 ØST og tilføjer:
- Heldigvis var det ikke i myldretiden, men det har alligevel givet ustabilitet.
Banedanmark oplyser til TV2 ØST, at der er tale om en fejl på et relæ i Næstved, og at det ikke er den samme fejl, som opstod i weekenden.
DSB tilbyder flere former for kompensation
Man er i gang med at etablere et nyt signalsystem på Sjælland, som på sigt skal hindre de mange forsinkelser og aflysninger i togdriften.
- Det gamle signalsystem er skyld i de fleste forstyrrelser i togdriften, og derfor er det godt, at der kommer et nyt system, men det nye system er ikke fuldt udrullet, og fejlene kan stadig ske. Derfor følger vi nøje udviklingen med signalfejlene. Vi ved, at Banedanmark arbejder hårdt på sagen, og det er vores opfattelse, at de har fokus på at gøre, hvad de kan, siger Tony Bispeskov og tilføjer:
- Vi ser frem til en stabil drift for der har længe været ustabil drift med aflysninger og forsinkelser.
Jeg er selv på vej ud for at udlevere kaffekuponer i vores tog.
Tony Bispeskov henviser til, at kunderne kan gøre brug af DSB's rejsegaranti, så de kan blive kompenseret.
Men der er også et ret nyt kompensationstilbud, som kunderne kan benytte sig af.
- Man skal være opmærksom på, at vi har en særlig service til pendlerne, som hedder TakPendler, hvor man kan få penge tilbage, hvis man har været påvirket af længerevarende sporarbejde mellem Holbæk og Albertslund samt mellem Ringsted og Albertslund, oplyser Tony Bispeskov.
DSB skal have din TakPendler-ansøgning senest den 31. december 2022.
Derudover forsøger DSB at forkæle deres kunder lidt ekstra efter de mange aflysninger og forsinkelser.
- Jeg er selv på vej ud for at udlevere kaffekuponer i vores tog. Det er ikke altid os, der er skyld i forsinkelserne, men det er trods alt hos os, at de er kunder, så de skal have et plaster på såret. En voucher giver personen mulighed for at hente en gratis kop kaffe eller kakao i en 7-eleven, siger informationschefen i DSB.