Stor ændring rammer Næstveds ældrepleje

Fremover bliver Næstveds borgere mødt af de samme ansigter i hjemmeplejen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

- Vi ses i morgen.

Dén replik skal oftere forlade læberne på Næstveds kommunale hjemmepleje, når de besøger ældre borgere.

Fremover vil de borgere, der får hjemmepleje, få tilknyttet fastlagte hold af plejepersonale til de ældre, således at de går det samme ansigt i møde ved hvert besøg. 

quote Det er rart at have kendte mennesker omkring sig. Ellers skal man måske forklare dit og dat til nye mennesker hele tiden

Maija Liisa Hansen, Næstved

Holdene består af både social- og sundhedsassistenter, ufaglærte, en sygeplejerske og en terapeut. 

Håbet er, at initiativet sikrer en mere konsekvent behandling af ældre, fortæller centerchef for Sundhed og Ældre i Næstved Kommune, Torben Hollmann.

Bag omorganiseringen står blandt andre Centerchef for Sundhed og Ældre i Næstved Kommune, Torben Hollmann.
Bag omorganiseringen står blandt andre Centerchef for Sundhed og Ældre i Næstved Kommune, Torben Hollmann. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

- Vi kan se, at den her måde at gøre det på skaber en bedre plejekvalitet for borgerne, siger han og fortsætter:

- Dels den faglige kvalitet, hvor vi kan forebygge sygdomme, men også på den oplevede kvalitet. Vi kan i højere grad indgå i dialog med borgerne, og det er der noget relationelt i, som er meget vigtigt.

- Det handler om tryghed

En af dem, der kommer til at kunne mærke forskellen, er Maija Liisa Hansen fra Næstved, der får daglig hjælp til at iklæde sig sine støttestrømper og gå i bad.

For hende afhænger kvaliteten af sin pleje af, at den udføres af mennesker, hun kan genkende.

quote Vi kan se, at sygefraværet er faldet ret meget

Torben Hollmann, centerchef for Sundhed og Ældre i Næstved Kommune

- Det handler jo om tryghed. Det er rart at have kendte mennesker omkring sig. Ellers skal man måske forklare dit og dat til nye mennesker hele tiden, fortæller hun.

Maija Liisa Hansens hjælp varetages blandt andre af social- og sundhedsassistenten Louise Pettersson, der nu er en fast del af Maija Liisa Hansens miniteam.

Maija Liisa Hansen fra Næstved får jævnligt besøg af kommunens plejepersonale. For hende skaber det tryghed, at hun modtager sin pleje fra en mindre skare medarbejdere.
Maija Liisa Hansen fra Næstved får jævnligt besøg af kommunens plejepersonale. For hende skaber det tryghed, at hun modtager sin pleje fra en mindre skare medarbejdere. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

- Vi kan alle bedre holde, hvad vi lover nu. Vi ved selvfølgelig ikke, om vi møder sygdom – men som udgangspunkt ved vi, at vi vender tilbage i morgen, siger hun og fortsætter:

- Det gør, at man får en tættere relation til borgerne. Man lærer dem at kende på en helt anden måde, siger Louise Pettersson, mens hun tilser Maija Liisa Hansen.

Mere frihed til plejere

Tiltaget, der først kom på tegnebrættet i maj sidste år, har også til formål at ruste Næstveds ældrepleje til en fremtid, hvor rekrutteringsudfordringer vil præge kommunens ældreområde.

Med årene vil hænderne nemlig blive færre i takt med, at de ældre borgere bliver flere, siger Torben Hollmann.

Læs også
Ansatte lukkede pludselig McDonald's
Læs også
Ansatte lukkede pludselig McDonald's

- Vi kigger ind i nogle år, hvor vi simpelthen ikke kan skaffe det personale, vi skal. Vi kan også se, at flere og flere ældre skal have vores hjælp, fortæller Torben Hollmann.

Derfor er omorganiseringen også udarbejdet på en måde, der tager plejepersonalets mulighed for selvbestemmelse med i ligningen.

Omorganiseringen medfører også, at plejepersonalet har større indflydelse på deres arbejdsdag. Ifølge social- og sundhedsassistenten Louise Pettersson har dét aspekt af initiativet været tiltrængt.
Omorganiseringen medfører også, at plejepersonalet har større indflydelse på deres arbejdsdag. Ifølge social- og sundhedsassistenten Louise Pettersson har dét aspekt af initiativet været tiltrængt. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Navnlig har medarbejderne nu større indflydelse på deres arbejdstider og planlægningen af deres daglige arbejdsruter.

- Nu kan vi tilrettelægge vores besøg, så vi bedre kan administrere vores egen tid. Hvis jeg for eksempel har en borger, som ikke har brug for min hjælp alligevel, så kan jeg finde plads til en anden borger, fortæller Louise Pettersson, social- og sundhedsassistent.

Medbestemmelse er afgørende

Ifølge fagforeningen FOA, der er tilknyttet Næstveds ældrepleje, er det for tidligt at spå om, hvorvidt projektet kan stemples som en succes. 

Men en af de vigtige nøgler kan blive medarbejdernes indflydelse på, hvordan deres arbejde tilrettelægges.

- Hvis man husker at få vores medlemmer med i arbejdet, og man lytter til deres feedback til struktureringen af det, er jeg ikke i tvivl om, at det her er et godt tiltag, vurderer Pia Paaske, næstformanden for foreningens sektorudvalg.

Læs også
Ny havn vil koste mere end 300 millioner
Læs også
Ny havn vil koste mere end 300 millioner

Ifølge Torben Hollmann tyder noget dog på, at initiativet allerede har skabt positive følgevirkninger.

- Vi kan se, at sygefraværet er faldet ret meget hen over en periode. Det er vi superglade for, for jo mindre sygefravær, jo gladere er man på sit arbejde, siger han.

Hvornår er det en succes?

- Vi er i mål, når vi kan se, at vi fastholder et lavt sygefravær, en stor tilfredshed hos borgere, og medarbejdere, der føler, de får lov til at bruge deres faglighed, siger Torben Hollmann. 

Projektet finansieres blandt andet af de 376,1 millioner kroner, som regeringen afsatte til ældrereformen i april i år.


Nyhedsoverblik