Flere og flere elbiler ruller rundt på de danske veje - og står det til politikerne, skal hele den danske bilpark på sigt være eldrevet.
Mange kan lade bilen hjemme, men på længere ture skal der kunne lades. Derfor har Folketinget afsat 500 millioner kroner til bedre ladeinfrastruktur langs statsvejene.
Nu skal nogle af pengene være med til at skabe to ladeparker ved Tappernøje på hver sin side af Sydmotorvejen. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Transportministeriet.
Foruden Tappernøje oprettes der også ladeparker på Rønninge Nord og Syd på Fyn samt Lillebælt Nord og Syd på Fyn. I alt bruges der 56 millioner kroner på de seks ladeparker, der tilsammen skal have 132 pladser til opladning.
Pengene går til at etablere arealer, hvor private operatører efterfølgende skal opsætte og drive ladestandere på samme vis, som man i dag driver tankstationer langs motorvejsnettet.
I forvejen findes der ladestandere på 35 rastepladser langs motorvejsnettet. Placeringen af de seks nye ladeparker er besluttet af Vejdirektoratet, som har udvalgt placeringerne for at sikre lademuligheder på centrale dele af vejnettet, hvor der ikke er ladestandere i dag.
Kommuner kan hjælpe i yderområder
Nyheden kommer oveni en anden nyhed, der skaber glæde blandt ejere af elbiler.
Torsdag blev der nemlig indgået en politisk aftale, der betyder, at landets kommuner får mulighed for at støtte opsætning af ladestandere i de områder, hvor markedet ikke selv kan løfte opgaven.
Det kan være i dele af en by eller i landdistrikterne, hvor der i TV2 ØST-regionen er flere område med kun ganske få ladestandere.
Kommunerne har hidtil været begrænset af, at de ikke må støtte opsætningen af lokale ladestandere, fordi det kan være konkurrenceforvridende.
Antallet af elbiler i Danmark er på tre år firedoblet. På samme tid er antallet af ladepunkter vokset med 85 procent, skriver Ritzau. Udviklingen er dog meget geografisk forskellig, og der er flest ved de større byer.