I 2031 skal en længe ønsket motorvej mellem Næstved og Rønnede åbne for trafik.
Det er dog alt for længe at vente, mener den lokale, konservative folketingskandidat Rune Kristensen, som nu spiller ind i valgkampen med forslaget om, at byggeriet skal rykkes frem.
- Næstved er den største by i Danmark, hvor der ikke er en motorvej, og den vil vi gerne have fremrykket, så vi kan få den endnu tidligere, siger han og tilføjer:
- Der er rigtig mange mennesker, som hver dag holder i kø her – det gør jeg også selv fra Næstved til København.
Var selv med til at udskyde motorvej
Det var ellers med konservativ støtte, at et bredt flertal i folketinget forrige sommer blev enigt om, at en motorvej til Næstved først skal stå klar i 2031. Men det var en nødvendighed, mener Rune Kristensen.
- Der var et rødt flertal, og de ville have kørt den igennem uanset, og så sætter man selvfølgelig sine fingeraftryk, hvor man kan, siger han og tilføjer:
- Da vi havde et borgerligt flertal, skulle motorvejsbyggeriet starte i 2024 (to år før, red.).
Ifølge den i alt 106 milliarder kroner store infrastrukturaftale fra sommeren 2021, er der i dag således små fire år til, at bulldozere, gravemaskiner og betonkanoner rykker ind på den omkring 15 kilometer lange strækning for at bane vej for en firesporet motorvej.
Jeg vil få samlet os, og prøve at lave den her motorvejsmafia, som man har været så god til at lave i Jylland
Motorvejen skal opføres som aflastning for rute 54 – en tosporet landevej – der lokalt bærer det sigende navn; gedestien.
Det var således også på denne strækning, nærmere bestemt i vejkrydset i Holme Olstrup, at Rune Kristensen i dag var taget ud for at gøre kampagne for sin sag:
- Det er 1.880 minutter om dagen, som der sammenlagt bliver holdt i kø her. Vi har regnet ud, at med de to år, som den socialdemokratiske regering har udskudt motorvejen, der bliver det 23.000 timer på to år, forklarer Rune Kristensen og tilføjer:
- Det er mange timer for familierne, som de kunne bruge på legepladsen, i BonBon-Land eller på at spille fodbold.
Rune Kristensen mener, at midlerne til at fremrykke byggeriet kunne findes ved at udskyde motorvejsprojekter i blandt andet hovedstadsområdet.
- Og Jylland for den sags skyld, lyder det.
Derudover indeholder infrastrukturaftalen en pulje af frie midler, som Rune Kristensen mener, bør bringes i spil til Næstved-motorvejens fordel.
Vil samle en motorvejsmafia
Ifølge folketingskandidaten skal ambitionen om en fremrykning af Næstved-motorvejen løftes med støtte fra andre lokale kandidater, på tværs af partier, som opnår valg til Folketinget:
- Jeg vil få samlet os og prøve at lave den her motorvejsmafia, som man har været så god til at lave i Jylland.
Kritikken af infrastrukturaftalen, som den konservative folketingskandidat rejser, møder umiddelbart skepsis hos folketingskandidat for SF Anne Valentina Berthelsen – der også er partiets transportordfører:
- Det er en aftale, vi har lavet med hinanden, også de konservative, at Næstved-Rønnede-motorvejen først skal bygges der, hvor den skal. Med det bygge- og anlægsmarked, vi har lige nu, og den inflation, vi har lige nu, tror jeg, det er meget svært at finde kræfter til at fremrykke den, uden vi både puster til inflationen og får optaget hænder, som vi egentlig hellere skulle bruge på at bygge vindmøller og solceller, siger hun og tilføjer:
- Jeg synes, det er at stikke vælgerne blår i øjnene, at der skulle være mulighed for at fremrykke Næstved- Rønnede-motorvejen.
Hun hilser dog initiativet om at udsætte jyske motorvejsprojekter velkommen:
- Hvis de konservative vil være med til at udskyde sådan et stort og ret unødvendigt motorvejsprojekt som Hærvejsmotorvejen ovre i Jylland og i stedet bygge Næstved-Rønnede-motorvejen nu, så er vi sådan set åbne for at diskutere det.
Trafikaftalen Infrastrukturplan 2035 indeholder foruden en Næstved-Rønnede-motorvej fra 2031, også tredje etape af Kalundborgmotorvejen – et byggeri, der er startet i når og som ventes færdig i 2028 – ligesom aftalen også indeholder asfalt til en vejforbindelse på Stevns i 2034.