Der er ikke brug for mere snak om en motorvej mellem Næstved og Rønnede. Der er tværtimod brug for handling – og nu, for ellers går det hårdt ud over væksten i regionen.
Sådan lyder budskabet i et åbent brev til transportminister Benny Engelbrecht (S) fra 13 virksomheder på Sydsjælland. Virksomhederne repræsenterer til sammen over 3.000 arbejdspladser i lokalområdet og består af alt fra Ardagh Glass Holmegaard over BonBon-Land til Royal Unibrew.
- Vi har i dag et velfungerende erhvervsliv med en række store virksomheder, et stort arbejdskraftopland og en stor pendling til og fra området, skriver virksomhederne i brevet til ministeren.
- Men tålmodigheden er ved at slippe op, og vi hører oftere og oftere, at fortsatte investeringer i Næstved-området forudsætter, at der ser noget seriøst med den helt utilstrækkelige infrastruktur, som er til daglig gene for virksomheder og ansatte.
Disse virksomheder er medunderskrivere på brevet til transportministeren:
- Adargh Glass Holmegaard A/S
- C.C. Brun Enterprise A/S
- Damcos A/S
- Børge Jakobsen & Søn A/S
- H. Nielsen & Søn
- Rørby Johansen A/S
- Frede Andersen & Søn A/S
- Syntegon Technology A/S
- BonBonLand A/S
- Hansen & Andersen A/S
- Faxe Kalk A/S
- Haribo Production A/S
- Royal Unibrew A/S
På bordet - og så taget af igen
Motorvejen mellem Næstved og Rønnede var ellers en del af den foregående regerings trafikplan. Her var arbejdet på motorvejen planlagt til at gå i gang i 2024. Men så kom en ny regering og dermed også en ny transportminister til, og det betød, at trafikplanen og fordelingen af de 112 milliarder kroner, der skulle bruges på infrastruktur frem mod 2030, nu skulle genforhandles.
Der er ikke nogen, der gider køre herned til os. Man skal tænke på, at Næstved er den største by i Danmark, som ikke har en motorvej
- Mit udgangspunkt er et blankt kanvas – et blankt stykke papir, sagde Benny Engelbrecht til Jyllands-Posten i begyndelsen af juli 2019.
Det gav og giver altså stadig frustrationer hos virksomhederne på Sydsjælland, der higer efter den nye motorvejsforbindelse, som de med egne ord snart har ventet på i 30 år.
- Den nye regering har sagt, at man dropper den eksisterende plan for at lave en ny. Og så starter man forfra. Det er derfor vigtigt for os at gøre opmærksom på, hvilke udfordringer vi har hernede i form af manglende infrastruktur for at kunne fungere som virksomhed, siger Mads Elming, der er salgs- og marketingsdirektør i Ardagh Glass Holmegaard A/S, til TV2 ØST.
- God infrastruktur betyder for os, at vi hurtigt og sikkert kan få vores varer ud til vores kunder, men også at vi kan tiltrække kvalificeret arbejdskraft fra et væsentligt større opland end i dag. Når vi søger kvalificeret arbejdskraft, så kan vi se, at det er et meget begrænset område, vi kan søge folk fra. Der er ikke nogen, der gider køre herned til os. Man skal tænke på, at Næstved er den største by i Danmark, som ikke har en motorvej.
VIDEO: I januar 2019 blev der holdt stormøde om vigtigheden af en motorvej mellem Næstved og Rønnede. Flere folketingspolitikere som Magnus Heunicke (S) og Louise Schack Elholm (V) deltog.
Tid er penge
Den manglende motorvejsforbindelse betyder, at virksomhederne hver dag skal bruge den svært trafikerede landevej, populært kaldet Gedestien, for at komme på motorvejen og ind mod København. Det koster tid, og tid er penge.
Hvis ikke vi får motorvejen, begynder virksomheder at flytte ud af området. Det koster arbejdspladser, og så bliver vi en fattigere region
- Vi har 30-35 biler, der kører til København hver dag, og det bliver altså til mange timer hvert år. Det kan hurtigt betyde en million kroner om året, vi kan spare i køretid, hvis vi får en hurtigere vej. Det har de konsekvenser, at de priser, vi kommer med, er en lille smule højere, end de ellers ville have været. Det stiller os dårligere konkurrencemæssigt, siger Peter Fugl Jakobsen, direktør og ejer af tømrer-, murer- og entreprenørfirmaet Børge Jakobsen & Søn.
Og når man er svækket på konkurrenceevnen, så kan det betyde, at virksomhederne kaster håndklædet i ringen og flytter tættere på hovedstaden, lyder det.
- Vi har også overvejet at lave kontor i København og flytte derind, men så flytter vi jo ud af kommunen. Nu er jeg Næstved-mand, så jeg vil gerne bakke op om ting, der sker i Næstved. Det er vigtigt at have arbejdspladser i lokalområderne, siger Peter Fugl Jakobsen, mens Mads Elming fra Ardagh Glass Holmegaard bakker op.
- Hvis ikke vi får motorvejen, begynder virksomheder at flytte ud af området. Det koster arbejdspladser, og så bliver vi en fattigere region, siger han.
- Samtidig er pendlerne i vores region jo de pendlere, der bruger mest tid på at komme til og fra arbejde. Det i sig selv fordrer jo, at man investerer i noget infrastruktur, hvis man gerne vil kunne beholde sit beskatningsgrundlag hernede. Fordi alternativet er, at pendlerne flytter tættere på København.
BILLEDER: I 2017 stillede en række borgere sig op ved Gedestien for at demonstrere for en motorvej på strækningen.
Udenlandske virksomheder bremser investeringer
Af brevet til transportministeren fremgår det desuden, at store udenlandskejede virksomheder som Ardagh og Emerson har meldt ud, at de ikke ønsker at investere mere i Næstved-området, før der er sikkerhed for, at Næstved bliver en del af motorvejsnettet.
- Det betyder en stor risiko for, at udenlandske investeringer, der ellers ville gavne hele Danmark, i stedet kommer Polen eller Tyskland til gavn. Det er uholdbart, at vi ikke kan tiltrække investeringer, blot fordi der mangler 15 kilometer motorvej, står der i brevet.
Ifølge de 13 virksomheder viser nye beregninger, at en motorvej mellem Næstved og Rønnede vil give et afkast for det danske samfund på op mod 5,3 procent, og derfor er der brug for politisk handling nu.
- Der er allerede investeret meget i motorvejen i form af forundersøgelser, VVM-redegørelse samt kommunale investeringer i indfaldsveje under den helt klare forudsætning af, at motorvejen kommer. Derfor er der ikke noget at betænke sig på; Giv os 15 kilometer asfalt, så klarer Sydsjællands Erhvervsliv resten selv.
Transportministeriet oplyser, at brevet fra de lokale virksomheder er under behandling i ministeriet, hvorfor Benny Engelbrecht ikke har nogen kommentarer til sagen på nuværende tidspunkt.