Når 20-årige Julia Schulze fra Hamborg lægger billeder op på sin Instagram-profil, kan hendes over 400.000 følgere oftest se billeder fra eksotiske badeferier, reklamer for hårprodukter eller den unge tysker i tætsiddende træningstøj.
Men forleden så hendes tusindvis af følgere på det sociale medie noget helt andet end de sædvanlige billeder og videoer.
I en video, hvor Julia Schulze er iført sort bikini, bliver hun på en strand begravet i sand, så kun hendes hoved stikker op. Til videoen har hun skrevet en længere tekst, hvor hun advarer mod den kommende Femern-forbindelse mellem Danmark og Tyskland.
Hvis projektet gennemføres, vil vores børn og kommende generationer ikke være i stand til at opleve Østersøen, som vi kender den
- Dette smukke sted, idyllen og nogle dyrearter, der lever her, er truet, skriver hun blandt andet om byggeriet af den 18 kilometer lange sænketunnel, der bliver verdens længste sænketunnel for både biler og tog, når den ventes at åbne i 2028.
- Hvis projektet gennemføres, vil vores børn og kommende generationer ikke være i stand til at opleve Østersøen, som vi kender den, skriver hun videre og opfordrer folk til at sætte deres navn på en underskiftsindsamling mod Femern-forbindelsen.
Artiklen fortsætter under opslaget fra Instagram.
Videoen er annoncebetalt og bruges af organisationen Beltretter til at bekæmpe det store infrastrukturprojekt til 52,6 milliarder kroner mellem Danmark og Tyskland.
Katastrofale bivirkninger på flora og fauna
Men Julia Schulze er langt fra den eneste influencer som bruges i kampen mod Femern-forbindelsen.
Forfatter, model og influencer Marie von den Benken spørger blandt andet sine over 226.000 følgere på Instagram, om de har hørt om Femern-forbindelsen. Det havde hun ikke selv, før Beltretter informerede hende, og hun blev chokeret over de ifølge hende selv miljømæssige konsekvenser ved projektet.
Artiklen fortsætter under opslaget fra Instagram.
- Mere end 10 milliarder euro til et tunnelprojekt, som ingen har brug for, og som ikke gør andet end at skabe katastrofale bivirkninger på flora og fauna, skriver hun blandt andet til et billede, hvor hun er iført orange arbejdshjelm.
Afviser bred folkelig modstand
Det er ikke første gang, Beltretter betaler personer til at vise deres modstand mod Femern-forbindelsen.
Forleden kom det frem, at organisationen havde betalt skuespillere for at demonstrere i den tyske by Kiel mod den kommende tunnel.
Amatørskuespillerne, der optrådte indsmurt i mudder, fik 60 euro, hvilket svarer til 450 danske kroner, plus transport for at vise deres modstand. Mudderet skulle symbolisere, hvordan vandet i Østersøen bliver, når Femern-forbindelsen bliver bygget.
Både brugen af skuespillere og influencers på sociale medier vækker harme hos Femern A/S, der står for det store byggeprojekt.
Gennem brugen af influencers fra forskellige områder er vi i stand til at skabe opmærksomhed omkring byggeprojektet inden for deres netværk
- Jeg synes, det taler for sig selv, at de er nødt til at betale skuespillere og influencers for at protestere mod Femern-tunnelen. Det bekræfter vores opfattelse, at der ikke er hold i myten om en bred folkelig modstand mod Femern-tunnelen i Tyskland. Når vi er til møder i Nordtyskland, oplever vi stor og stigende opbakning til Femern-projektet, siger Tine Lund-Bretlau, kommunikationschef hos Femern A/S, til TV2 ØST.
- Vi vil naturligvis under alle omstændigheder fortsætte vores arbejde med at informere om projektet og indgå i en konstruktiv dialog med blandt andet de tyske miljøorganisationer. Miljøbeskyttelse er en højt prioriteret og integreret del af Femern-projektet, og vi tager alle seriøse bekymringer alvorligt, tilføjer hun.
Udtrykker ingen politiske holdninger
Hos Beltretter erkender man de dage, hvor modstandere af store byggeprojekter rasende holdt bannere over hovederne for at vise deres modstand, er forbi.
Nu kræver det blandt andet influencers på Instagram og Youtube for at nå ud til den tyske befolkning.
- Vi betaler ikke nogen for at udtrykke politiske holdninger, men vi ønsker at skabe opmærksomhed omkring et relativt ukendt emne. For at opnå det, så kræver det, at Beltretter naturligvis bruger hele spektret af moderne kommunikation som relationer til pressen, sociale medier, markedsføring, influencers og så videre, siger Karin Neumann, pressetalsperson for Beltretter, til TV2 ØST og tilføjer:
- Gennem brugen af influencers fra forskellige områder er vi i stand til at skabe opmærksomhed omkring byggeprojektet inden for deres netværk.
Ingen danske skattekorner
Samtidig fremhæver hun, at Femern A/S også udnytter forskellige reklamekampagner og kommunikationskanaler til at nå ud til folk på begge sider af Østersøen.
- For eksempel køber virksomheden fotomodeller til brochurer, opsætter tunnel-hoppeborge til børn på festivaler i det nordlige Tyskland, sponsorerer større begivenheder i Tyskland, inviterer tyske politikere til paneldebatter for at påvirke dem og reklamerer. Disse tiltag betales af de danske skatteydere. Det ville være interessant at finde ud af, hvor mange penge Femern A/S har brugt på det her i de senere år, siger Karin Neumann.
Artiklen fortsætter under videoen fra Youtube, hvor en influencer deltager i et event mod Femern-forbindelsen.
- Vi har ikke så stort et budget og udfører derfor det meste af arbejdet selv. Vi bruger kreativiteten, hvor tunnellobbyisterne bruger deres store kommunikationsbudget, pointerer hun.
Men hos Femern A/S afviser Tine Lund-Bretlau, at der bruges danske skattekroner på byggeriet af Femern-forbindelsen
- Femern-tunnelen er brugerfinansieret. Den koster altså ikke skatteyderne noget, siger hun og oplyser, at de som offentligt ejet selskab også har en forpligtelse til at informere om Femern-tunnelen.
Byggeriet af tunnelen mellem Rødbyhavn og Puttgarden begynder efter planen i 2020. Den 18 kilometer lange sænketunnel skal stå færdig i 2028.