De små håndværksvirksomheder får også chancen for at være med i anlægget af verdens største sænketunnel mellem Lolland og Femern til cirka 53 milliarder kroner, der ellers primært skal håndteres af nogle af Europas største bygge- og anlægskoncerner.
Det skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Forligskredsen bag den faste forbindelse besluttede i sidste måned at fremrykke investeringer for 430 millioner kroner til forberedende anlægsarbejder, der skal udføres i perioden 2018-2020.
Vi har valgt at prioritere at få flere mindre og mellemstore lokale entreprenører med
Ifølge teknisk direktør Henrik Christensen fra bygherreselskabet Femern A/S vil en stor del af opgaverne i puljen dog blive udbudt som mindre entrepriser.
- Det havde været nemmest for os at udbyde hele byggemodningen i én stor entreprise, men vi har valgt at prioritere at få flere mindre og mellemstore lokale entreprenører med og sender meget af det ud i flere mindre fagentrepriser, siger han til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Det første udbud i puljen er allerede afgjort, og de næste kommer dryppende frem mod 2019.