Der vil stadig være brug for færgerne mellem Danmark og Tyskland, når Femern-tunnelen ventes at åbne for biler, lastbiler og tog i 2028.
Det viser en ny rapport, som de tyske myndigheder i Slesvig-Holsten har fået udarbejdet af konsulentvirksomheden PwC.
Vi sejler videre og forventer at få en ganske fornuftig forretning
Rapporten, som har analyseret af forretningsgrundlaget for rederiet Scandlines efter åbningen af Femern-tunnelen, vurderer, at rederiet i 2030 vil transportere 40 procent af de samlede fragtenheder og 30 procent af alle personbiler, der ønsker at krydse Femern Bælt.
Når det kommer til personbiler, er det primært grænsehandelstrafikken, som Scandlines vil fastholde.
- Vi er glade for, at de tyske godkendelsesmyndigheder ikke blot tager de dansk bestilte rapporter for gode varer men derimod har valgt at få udarbejdet en uvildig rapport. Vi har nu i ti år gjort opmærksom på, at vi sejler videre og forventer at få en ganske fornuftig forretning ud af at fokusere på det prisfølsomme fragtsegment samt på grænsehandel. Rapporten bekræfter os kun i denne overbevisning, siger Scandlines CEO Søren Poulsgaard Jensen i en pressemeddelelse.
- Forhåbentlig betyder den uvildige rapport, at man fra danske side i højere grad anerkender, at vi sejler videre, og at det for at sikre fair konkurrencevilkår blandt andet er vigtigt at vores kunder får en ordentlig vejadgang til havnen i Puttgarden, tilføjer han.
Rapporten konkluderer desuden, at Scandlines har en stærk tilpasningsevne i konkurrence med en tunnel, og at Scandlines ved nedskalering af driften kan spare omkostninger og dermed fortsat være rentabel.
Video: Scandlines satser på at blive grønnere med ny teknologi. Artiklen fortæstter under videoen:
Kan ende som lavprisselskab med billetter til halv pris
Netop konkurrenceevne kan komme kunderne på strækningen til gode.
Rederiet bliver solgt relativt billigt som lavprisrute
For selvom flere trafikeksperter forudser, at Scandlines lukker færgeruten Rødby-Puttgarden, der sidste år transporterede cirka seks millioner passagerer, så vurderer Knud Erik Andersen, der er tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet, at færgeruten kan ende som lavprisselskab.
Artiklen fortsætter under kortet.
- De takster, der i dag opkræves på Rødby-Puttgarden, har niveaumæssigt ikke noget at gøre med, hvad det koster at drive færgerne inklusiv fortjeneste. Der er tale om en monopolsituation, der udnyttes.
- Et rederi kan sagtens drive ruten videre til takster, der er betydeligt lavere end i sin tid på Storebæltsfærgerne, fordi DSB dengang lod bilfærgerne medfinansiere togfærgernes drift. Når monopolet bliver brudt, er rederiet uinteressant for en kapitalfond. Men der kan stadig tjenes penge for en ny ejer ved langt lavere takster sammenlignet med Storebælt. Derfor vil det højst sandsynligt ende med, at rederiet bliver solgt, relativt billigt, som lavprisrute og så videreført, når tunnelen åbner, sagde Knud Erik Andersen til TV2 ØST i april.
Den billigste enkeltbillet for en personbil er i dag 239 kroner, mens såkaldt envejs flexbillet til personbil koster 799. Det er endnu uvist, hvad prisen for en færgebillet bliver, når tunnelen åbner, men Knud Erik Andersen vurderer, at prisen kan blive halveret eller skåret ned til en tredjedel.