Hvis der skal laves en fast trafikal forbindelse mellem Sjælland og Østjylland over Kattegat, skal den sjællandske forbindelse ikke gå via Sjællands Odde.
Det konstaterer en projektgruppe bestående af personer fra Vejdirektoratet, Trafikstyrelsen, Sund & Bælt samt Transportministeriet og Finansministeriet.
Hvis alt går vel, og det hele flasker sig, kan vi måske stå med en fast Kattegatforbindelse i 203
Gruppen blev nedsat i 2018 af den daværende VLAK-regering, der afsatte 60 millioner kroner til en overordnet forundersøgelse af en Kattegatforbindelse. Forundersøgelsen blev videreført af den nuværende socialdemokratiske regering.
Ifølge gruppens analyse er der flere ulemper end fordele ved at placere Kattegatforbindelsen ved Sjællands Odde.
Som hovedulempe, lyder analysen, vil der med et valg af Sjællands Odde ikke være den kortest mulige rejsetid mellem Sjælland og Jylland, hvorfor flest mulige brugere ikke vil bruge forbindelsen. Derudover peger analysen også på miljø- og tekniske udfordringer og en knap så lokkende pris.
- Vi kan konkludere, at Sjællands Odde ikke er særlig attraktiv, og derfor anbefaler vi at parkere de løsninger og i stedet arbejde videre med de mere oplagte korridorer, der går via Samsø, siger Henrik Vincentsen, anlægsteknisk chef på Kattegatforbindelsen hos Sund & Bælt.
Spådom: Forbindelsen kan være færdig i 2035
Den såkaldte Samsø-korridor er udpeget til enten at begynde fra Røsnæs eller Asnæs i Kalundborg Kommune.
Især tankerne om en forbindelse, der går via Røsnæs, har været genstand for stor utilfredshed, og beboerne på den nordvestsjællandske halvø kæmper en kamp mod at anlægge forbindelsen i deres baghaver.
Projektgruppen vil nu grave dybere ned i analyserne og i 2021 anbefale konkrete løsninger til politikerne på Christiansborg, som skal træffe den endelige beslutning.
- Hvis alt går vel, og det hele flasker sig, kan vi måske stå med en fast Kattegatforbindelse i 2035, spår Henrik Vincentsen.
Disse løsninger fra Sjællands Odde har projektgruppen analyseret:
Her er mulighederne med en forbindelse fra henholdsvis Røsnæs og Asnæs: