Mandag tog de administrative medarbejdere i Odsherred Kommune hul på en helt ny form for arbejdsuge. De kan nemlig følge en ny fire-dages arbejdsuge og holde fri om fredagen.
Foreløbigt har 292 ud af 300 nemlig sagt ja til det frivillige tilbud om en kortere arbejdsuge. Dermed kan de fordele deres 35 timer over fire forskellige dage i stedet for fem.
- Vi håber, det kan skabe et bedre arbejdsmiljø, og det kan blive til glæde for de borgere, der får en øget tilgængelighed på de fire første dage i ugen, siger Claus Steen Madsen, der er kommunaldirektør i Odsherred Kommune.
De får fire-dages arbejdsuge:
Fællescentre (Rådhuset)
- Økonomi, HR, sekretariatet, Digitalisering og IT
Center for Miljø og Teknik (Rådhuset)
- Vandteam, affaldsteam, planafdelingen
Center for Borger og Kultur (Rådhuset)
- Kulturmedarbejdere, fritdsarbejdere, projektansatte
Center for Job- og Ydelser (Rådhuset) & Uddannelsessporet
- Jobcentret
Center for Omsorg og Sundhed
- Administrationsteam og fagstab (Rådhuset)
Center for Børn, Unge og Familier
- Administrative medarbejdere
- Socialrådgivere/socialformidlere
- projektansatte
- Ungeenheden (Nykøbing Sjælland)
Center for Social og Psykiatri
- Visitationsteamet for Voksen og Ældre (Plejecentret Solvognen)
Kilde: Odsherred Kommune
Initiativet er indført som en forsøgsordning over de næste tre år. Håbet er, at man både kan give medarbejderne arbejdsglæde på arbejdspladsen, men også at man kan give borgerne bedre service i de sene eftermiddagstimer.
GRAFIK: Her er et eksempel på et arbejdsskema for den nye fire-dages arbejdsudge for en fuldtidsmedarbejder i Odsherred Kommune.
Video: Hør en ansat fortælle, hvad det betyder at have tre fridage i træk
Den nye arbejdsuge for de fuldtidsansatte betyder, at de frit kan planlægge deres arbejdsdag mellem klokken 7 til 19 fra mandag til torsdag. De sidste to timer ud af de 37 timer er til kompetenceudvikling. En arbejdsuge kunne for eksempel bestå af én arbejdsdag på 10 timer fra klokken 8-18, mens de resterende 25 timer bliver fordelt på de øvrige dage.
Skip den lange telefonkø – bestil tid til opringning
Som noget ny kan borgere bestille en personlig samtale hos en medarbejder. Det kan gøres inden for alle emner, som for eksempel en byggesag, i jobcentret eller børne- og familieområdet. Som udgangspunkt kan de personlige samtaler bookes mellem klokken 8 og 18.
Vi håber, det kan skabe et bedre arbejdsmiljø, og det kan blive til glæde for de borgere, der får en øget tilgængelighed på de fire første dage i ugen
Desuden kan man også booke tid til en opringning, hvis man har brug for at tale med en bestemt medarbejder. Kommunaldirektøren håber, at det kan stoppe de lange telefonkøer.
- De personlige samtaler giver en betydelig øget tilgængelighed. Desuden indfører vi et nyt bestillingssystem, der betyder, at udover at bestille en personlig samtale kan man også bestille en telefonopringning, siger Claus Steen Madsen.
- Så er man fri for at sidde at vente i en kø, hvor man er nummer et eller andet på listen, mens den tæller ned og ender med at få fat på den forkerte medarbejder. Så kan man nu bestille en telefonopringning på et bestemt tidspunkt, der passer en godt af den rigtige medarbejder, tilføjer han.
Før i tiden arbejdede mange hjemmefra om fredagen, da de pendler på arbejde. Derfor har kommunaldirektøren tidligere fortalt til TV2 ØST, at man fik idéen til at give medarbejderne en mulighed for at restituere på den ekstra fridag.
Du har tidligere givet sagt, at rådhuset var meget lidt bemandet om fredagen. Men hvorfor giver det så mening at indføre den fire-dages arbejdsuge nu?
- Nu får vi det ud af det, at alle medarbejdere bliver sporet ind på – ikke bare dem, der skulle have en hjemmearbejdsdag om fredagen – muligheden for, at de kan holde fredagen fri og disponere den anderledes. Så er det altså også nyt, at vi flytter tiden, så der bliver en lang større tilgængelighed på rådhuset i de fire andre dage. Det var der heller ikke tidligere, siger Claus Steen Madsen.
Indfører ny hotline
Fra 1. december er det muligt for borgere at søge hjælp på en ny hotline. Her bliver Odsherred Kommune nemlig en del af det kommunale samarbejde omkring Den Digitale Hotline, som 36 kommuner allerede er med i.
Linjen er bemandet 60 timer om ugen, hvor borgere kan søge hjælp til den digitale selvbetjening og få generel vejledning. Den er bemandet mandag til torsdag 8-20, fredag 8-16 og søndag 16-20.
Men inden Odsherred får indført den nye hotline, vil man fortsat kunne kontakte administrationen på rådhuset fra mandag til onsdag mellem klokken 10 og 14 og torsdag fra klokken 15 til 17.30.