Hvis shoppetrangen har meldt sig i coronaens kedsomhed, så kan du nu få din lyst stillet igen.
Mandag slår storcentrene og detailhandlen nemlig igen dørene op for deres kunder. Men i Asnæs Centret bliver det ikke med ophængte tilbudsskilte og salgsslogan i vinduerne.
Ingen går ud og laver bombastiske slagtilbud, for der er nogle etiske retningslinjer, vi skal følge
- Vi er åbnet op i forhold til de etiske retningslinjer. I centerforeningen er vi blevet enige om, at vi vil byde velkommen i det center, som vi er stolte af og tilbyde vores kunder det kompetente sortiment igen. Det er længe ventet, siger Brian Dalsgaard, der er bestyrelsesformanden i Asnæs Centret.
- Men ingen går ud og laver bombastiske slagtilbud, for der er nogle etiske retningslinjer, vi skal følge, så vi ikke maser for mange kunder ind ad gangen.
KØ SKAL UNDGÅS OG FORRETNINGER SKAL SKABE PLADS
Her kan du læse et udpluk af retningslinjerne:
- Centre og magasiner skal sørge for, at der er mindst fire kvadratmeter per person og to meters afstand mellem kunder.
- Indretningen skal være sådan, at man undgår flaskehalse og sammenstimlen. Kø- og slagtilbud skal undgås.
- Er der mulighed for at lave selvbetjeningsløsninger, anbefales dette.
- Der skal sikres grundig rengøring og desinfektion af eksempelvis kasseapparater eller andre kontaktflader.
- Fællesarealer som legesteder og loungeområder skal holdes lukket for ophold.
- I det omfang, det er muligt, kan det overvejes at lave skilte med maksimalt antal kunder. Man kan også opsætte fysiske barrierer mellem kunder og personale.
- Alle medarbejdere skal overholde Sundhedsstyrelsens retningslinjer om god hygiejne.
- Det anbefales at instruere leverandører af varer i forebyggelse af smitte.
Kilder: Erhvervsministeriet og Beskæftigelsesministeriet
Krise har kostet butiksejer 1,4 millioner kroner
Jette Jepsen, som er butikschef i J by J Fashion, der ligger Asnæs Centret, er glad for, at hun igen kan åbne op. Coronakrisen har allerede kostet hende 1,4 millioner kroner.
- Det har kostet mig over 1,4 millioner kroner at holde lukket. De næste fem år skal jeg gnave på det her og se, hvordan jeg kan komme igennem det, siger Jette Jepsen.
- Jeg er alligevel optimistisk. Jeg tænker, vi alle sammen skal være raske og passe på de gamle stadigvæk. Jeg tror også, det er vigtigt for folk at komme ud og føle, at hverdagen er lidt normal. Jeg kan mærke på de kunder, vi har i dag, at de er glade.
Artiklen fortsætter efter billedet.
Heldigvis for butiksejeren har internettet ikke været lukket ned. Og dét har været hendes redning:
- Jeg har vækstet i min webshop, men jeg har ikke kunnet hente det, jeg har tabt i butikken. Men hvis ikke jeg havde haft den, så tror jeg ikke, jeg havde overlevet.
Folk handler anderledes
Men selvom folk måske er glade for, at de igen kan komme i storcentre, har nedlukningen ført til, at folks købeadfærd generelt har ændret sig. Det mener bestyrelsesformanden i Asnæs Centret.
Den adfærd folk har haft de sidste otte uger, bliver jo ikke ændret på én dag
- Selvfølgelig er det breaking news, at centret har åbnet igen, men den adfærd, folk har haft de sidste otte uger, bliver jo ikke ændret på én dag, fordi dørene bliver åbnet. Vi kan spore en markant adfærdsændring blandt vores kunder, siger han.
- De kommer ikke som familie og går og slentrer og får indkøbsoplevelse, de får overstået deres indkøb med det, de har skrevet ned. Funktionen indkøb bliver overstået, men det er ikke hygge, oase og ose-ture. Der går noget tid, før den adfærd bliver ændret. Derfor er centret hverken halvt eller helt fyldt.
Artiklen fortsætter efter billedet.
Max 20 personer og åbent i hvert andet prøverum
Det er da også med helt andre restriktioner end før, at butikkerne igen holder åbent.
- Vi har lavet en begrænsning på maksimalt 20 personer herinde for at sikre, at vi ikke selv bliver syge eller andre bliver syge. Vi er rigtig taknemmelige for, at vi kan få lov til at åbne, men vi må alligevel begrænse os til de 20 og kun holder hvert andet prøverum åbent, og så er der selvfølgelig sprit lige inden for døren og alverdens markeringer i gulvet, siger butiksejer Jette Jepsen.
- Så har vi lavet 20 procent, men det har jeg været nødt til at gøre et stykke tid over min webshop, for ellers tror jeg ikke, jeg har overlevet, hvis jeg skal være ærlig.
Artiklen fortsætter efter billedet.
Tøjet kommer ikke i karantæne
En række butikker har længe haft lukket for prøverummene. Det gælder blandt andet H&M, Monki, Cos, Weekday og & Other Stories.
Men i J by J Fashion i Asnæs Centret har de valgt at holde hvert andet prøverum åbent.
- Der er nogle ting, man må lade være op til folk selv. Hvis ikke de har lyst til at prøve, så køb det med hjem, lad det hænge hjemme i 48 timer, prøv det og lad det hænge igen 48 timer og kom tilbage med det. Vi kan ikke administrere det, for ellers overlever vi ikke, siger Jette Jepsen.
- Hvis vi skal sætte vores tøj i karantæne, så kan vi ligeså godt lukke.