Søfartsstyrelsen sætter klo i 110 meter langt skib på grund

De danske myndigheder har forbudt det strandede skib nord for Sjællands Odde at sejle videre - selv hvis det kommer frit nu.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Et græsk ejet skib, der er gået på grund i Kattegat knap ti kilometer nord for Sjællands Odde, bliver indtil videre tilbageholdt af de danske myndigheder.

Det oplyser Søfartsstyrelsen til TV2 ØST.

Det græske fragtskib sejler med en last fra Skt. Petersborg i Rusland og er på vej mod Kroatien. Det har siden tidligt tirsdag morgen stået fast på Sjællands Rev ud for Sjællands Odde øst for den officielle sejlrende i havet nord for Sjælland.

Læs også
110 meter langt skib står stadig fast på bunden i Kattegat
Læs også
110 meter langt skib står stadig fast på bunden i Kattegat

Skibet sejlede tilsyneladende med knap 10 knobs hastighed, da det satte sig fast på revet. Det har en fri sejldybde på omkring syv meter, mens det græske fragtskib stikker ni meter i dybden.

Det grundstødte skib ligger nord for Sjællands Odde.
Det grundstødte skib ligger nord for Sjællands Odde. Foto: Grafik: Jakob Olling - TV2 ØST

Fast på bunden

Skibet står stadig torsdag fast på stedet, og man arbejder på at få en bjergningsplan for skibet klar. Først når skibet er blevet bjerget og er blevet kontrolleret af myndighederne, vil det igen blive frigivet, så det kan sejle videre, oplyser Søfartsstyrelsen.

Forsvarskommandoen oplyser torsdag til TV2 ØST, at miljøskibet Marie Miljø ligger standby nær skibet. 

Læs også
110 meter langt fragtskib stødt på grund i Kattegat - fører får bøde på 10000 kroner
Læs også
110 meter langt fragtskib stødt på grund i Kattegat - fører får bøde på 10000 kroner

Det er klar til at gå i aktion hvis grundstødningen udvikler sig til et problem for havmiljøet.

Fik en bøde

Det mere end 110 meter lange fragtskib blev allerede tirsdag bordet af myndighederne. Her fik skibets fører en bøde på 10.000 kroner, fordi de ikke havde meldt grundstødningen til myndighederne, som det kræves. 

Da de var ombord, inspicerede myndighederne samtidig skibet indefra for utætheder - men der var heldigvis ingen problemer at finde under dæk.

Rederiet, der ejer skibet, skal nu have en bjergningsplan godkendt af et godkendt bjergningsselskab. Først derefter kan arbejdet med at gøre skibet frit begynde.


Nyhedsoverblik