Ekspert i ordblindhed: Med de rette hjælpemidler kan man nå rigtig langt

Hvis man som ordblind får den rette undervisning og den rette hjælp, så kan man nå lige så langt som alle andre, lyder det fra en ekspert.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

På bare halvandet år er 16-årige Oliver Boyesen fra Nykøbing Falster gået fra at læse på samme niveau som en i 3. klasse til at klare sine skriftlige terminsprøver rigtig godt.

Det, der har gjort den store forskel for ham, er, at han er kommet på en ordblindeefterskole, hvor der er lærere, der kan give ham den rette undervisning, og hvor han har adgang til programmer, der for eksempel kan komme med ordforslag, når han skriver en stil. 

Oliver Boyesen
Læs også
Ordblinde Oliver fik ikke den nødvendige hjælp: - Vi fik at vide, han ikke var dum, men bare doven
Oliver Boyesen
Læs også
Ordblinde Oliver fik ikke den nødvendige hjælp: - Vi fik at vide, han ikke var dum, men bare doven

Og det er helt essentielt, at de ordblinde får den rette hjælp, lyder det fra Dorthe Klint Pedersen, som er lektor på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse og ekspert på ordblindeområdet.

Er det overraskende for dig, at en ordblind dreng kan gå fra at læse som en i 3. klasse og så til at kunne læse helt fint til sine terminsprøver, fordi han har fået den rette hjælp?

- Nej, det er sådan set ikke så overraskende, for med den rette indsats både med hensyn til undervisning, men også i forhold de rette hjælpemidler i form af oplæsningsprogrammer, så kan man faktisk nå rigtig langt, siger hun.

quote Det er helt almindelige børn på alle mulige andre måder, som så har en særlig udfordring i forhold til at afkode ord

Dorthe Klint Pedersen, ekspert i ordblindhed

Ligeså kloge som deres klassekammerater

Hvad er ordblindhed egentlig?

- Ordblindhed er en helt særlig vanskelighed i forhold til at afkode ord. Så man kan sige, man har problemer med den side af læsning, der handler om afkodning af de enkelte ord. Så hver gang man ser ord, man ikke kender, så har man vanskeligt ved at læse dem, fordi man har vanskeligt ved at koble bogstaver og lyd, siger Dorthe Klint Pedersen og tilføjer:

- Og så vil jeg gerne understrege, at det er helt almindelige børn på alle mulige andre måder, som så har en særlig udfordring i forhold til at afkode ord. Det betyder, at hvis de får teksten læst op, så vil de kunne forstå den fuldt ud lige så godt som deres klassekammerater.

For mange er ordblindhed stadigvæk et tabu. Hvorfor er det det?

- Den årsag tror jeg skal findes langt tilbage. Men der er også sket rigtig meget på den front her indenfor de seneste år. Blandt andet fordi der er kommet en national ordblindetest, og der er kommet større fokus på det, siger hun.

quote Det er jo med ordblinde som med alle mulige andre, at man har nogle særlige talenter i forhold til forskellige ting, og det har jo betydning for ens uddannelsesvalg

Dorthe Klint Pedersen, ekspert i ordblindhed

- Tidligere har det nok også været lidt sådan, at hvis man var ordblind, så var man ikke så klog. Så jo mere man får at vide, og jo mere information, der kommer ud om der kommer ud om vanskeligheden, så bliver det også mere tydeligt for folk, hvad det er for nogle vanskeligheder, de har. Og det kan forhåbentlig henad vejen give den indsats, der er brug for.

Kan have svært ved fremmedsprog

Hvor langt kan man komme som ordblind, hvis man får den rette hjælp? Kan man komme til at vælge frit på alle hylder rent uddannelsesmæssigt?

- Man kan nå langt. Men det er jo med ordblinde som med alle mulige andre, at man har nogle særlige talenter i forhold til forskellige ting, og det har jo betydning for ens uddannelsesvalg, siger Dorthe Klint Pedersen.

- Og der vil være uddannelser, hvor de her sproglige vanskeligheder vil stå mere i vejen. For eksempel ved man, at ordblinde tit har sværere ved at lære fremmedsprog, engelsk og tysk og sådan nogle ting. Så der vil man komme til at skulle kæmpe rigtig meget. Men man kan nå rigtig langt.


Nyhedsoverblik