- Sagt helt kort så er vi i Cyklistforbundet glade, så længe folk kører på cykel, siger Jette Gotsche, der er landsformand for forbundet.
Hun forholder sig til det stigende salg af elcykler. Alene sidste år importerede danskerne 50.000 af de batteridrevne cykler.
Elcyklen forlænger mange menneskers cykelliv, fordi den giver dig en hjælpende hånd
Det er en tredobling på bare tre år. Og elcyklerne er ikke længere et rent storbysfænomen. De slår også igennem uden for de større byer, blandt andet i Haslev, hvor TV2 ØST har besøgt den lokale cykelhandler. Her er salget alene siden sidste år steget med over 20 procent.
- Leverandøren kan knap følge med, som indehaveren af Fri BikeShop Haslev, Søren Dahl, siger.
Artiklen fortsætter under videoen.
Han fortæller, at køberne er alle lige fra en 14-årig konfirmand, der for nylig brugte sine konfirmationspenge på en elcykel for at kunne køre til og fra arbejde, til ældre mænd og kvinder med forskellige skavanker.
Artiklen fortsætter under billedet.
Jette Gotsche mener, at det er en god udvikling:
- Cyklismen, både el og almindelige cykler, er meget udbredt i de store universitetsbyer. Det kniber mere uden for byerne, fordi folk typisk skal køre længere til jobs og andre aktiviteter. Her er elcyklen en god ting, for den kan gøre, at flere begynder at cykle, og så forlænger den også mange menneskers cykelliv, fordi den giver dig en hjælpende hånd, siger Cyklistforbundets formand.
Artiklen fortsætter under billedet.
Jes på 60: - Hylesjovt at køre på elcykel
En af dem, der netop lader bilen stå i det daglige til fordel for en elcykel, er 60-årige Jes Ankjær Hansen fra Haslev. Han opdagede elcyklen på en ferie til Østrig sidste sommer og prøvede den for sjov. Og det var efter hans udsagn så hylesjovt at køre på elcykel, at han gik direkte i cykelforretningen og købte en, da han kom hjem til Danmark.
Det er selvfølgelig ærgerligt, hvis folk kører på elcykel, når de har fem kilometer til og fra arbejde
- Hvis det høvler ned, kan jeg da godt finde på at tage bilen, men ellers så kører jeg til og fra arbejde. Jeg har 21 kilometer hver vej, fortæller Jes Ankjær Hansen, der også mener, at det er god motion:
- Det er god motion, selvom du får hjælp fra motoren. Når den kommer op over 25 kilometer i timen, skal du selv trække den, og så får man altså varmen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Netop det sidste bliver ind imellem taget op til debat: Gør elcyklen cyklisterne mere dovne, end de behøver at være, fordi den giver hjælp?
Derfor har sundhedseksperter som for eksempel professor og sundhedsforsker Bente Klarlund også tidligere være skeptisk. I dag siger hun:
Cyklen hjælper nogen, der ellers måske ikke ville køre på cykel, til at få rørt sig
- Vi hører jo, at flere lader bilen stå og tager en elcykel i stedet, og det er jo kun positivt, hvis det går den vej. Det er både godt for den, der får rørt sig og for miljøet. Så jeg er faktisk positivt indstillet over for elcykler.
- Det er selvfølgelig klart, at det er ærgerligt, hvis folk kører på elcykel, når de har fem kilometer til og fra arbejde. Men i alle de her tilfælde, hvor cyklen hjælper nogen, der ellers måske ikke ville køre på cykel, til at få rørt sig, så er det godt, siger hun.
Formanden for Cyklistforbundet er helt enig:
- Nu fortæller du om en konfirmand i Haslev, der har brugt sine konfirmationspenge på en elcykel for at kunne køre på arbejde. Det giver mening, for ude på landet ender det ofte med bil eller bus. Her er en elcykel jo en rigtig god ting, siger Jette Gotsche.