Enhedslisten har mandag fremlagt et forslag til, hvordan man kan hjælpe de danskere, der er økonomisk presset af stigende priser i samfundet.
Forslaget skal gøre det markant billigere for folk at benytte offentlig transport. Partiet vil halvere billetpriserne til bus og tog. Det skal gælde frem til 1. januar 2024.
Ifølge Trine Pertou Mach, spidskandidat for Enhedslisten i Sjællands Storkreds, har forslaget flere fordele.
- Det skal jo hjælpe to ting: For det første, at folk har bedre råd til at tage bussen og toget - som mange, mange mennesker er afhængige af. For det andet vil vi gerne holde liv i de busruter, der ellers er truet af lukning, siger hun.
Godt for klimaet - dårligt for motorvejsprojekter
Ifølge partiet udhules økonomien for de mange busruter rundt omkring i landet, og hver syvende busrute er i akutfare for at blive lukket. Mange af dem findes i Region Sjælland.
Foruden målet om at give lavindkomstgrupper en hjælpende hånd med økonomien i en tid med høje energipriser og stigende inflation, vil forslaget også være et incitament til at lade bilen stå derhjemme og i stedet tage bus eller tog.
På den måde kan forslaget have en positiv effekt for klimaet.
Det oplyser politisk ordfører Mai Villadsen (EL) til Ritzau.
Enhedslistens forslag koster godt seks milliarder kroner. Pengene skal findes ved at droppe de infrastrukturprojekter, der sættes i gang fra 2022 til 2024, i "Infrastruktur-plan 2035". En plan Enhedslisten ikke er med i.
Det vil for eksempel gælde den tredje etape af Kalundborgmotorvejen fra Regstrup til Kalundborg.
Og det er Kalundborgs borgmester, Martin Damm (V), ikke tilfreds med:
- Det er tommelfingeren ned. Kalundborg er det sted i Danmark, hvor der bliver investeret allermest, fordi man netop har sat motorvejen til Kalundborg allerforrest, siger han.
Det vil være helt vanvittigt
Ifølge borgmesteren vil forslaget få katastrofale konsekvenser for kommunen.
- Det vil være helt vanvittigt, hvis man gik den modsatte vej. Virksomheder navigerer efter at der kommer en motorvej og har derfor investeret i området. Motorvejen burde fremrykkes så meget som overhovedet muligt. Idet den er der, vil vi opleve en kæmpe vækst her, siger Martin Damm.
Også andre steder i regionen vil infrastrukturprojekter blive ramt. Det gælder blandt andet ombygning af tre kryds på E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotervejen, og en udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland.
Blandet modtagelse
Ifølge Karoline Genckel fra København, der selv pendler, er forslaget en god idé.
- Jeg tænker helt klart, at det giver god mening at prioritere at få folk til at rejse med offentlig transport frem for at lægge en masse kræfter i motorveje, siger hun mandag eftermiddag.
Det var dog ikke alle, som TV2 ØST mødte ved Næstved Station, der var positivt stemte over for forslaget:
- Jeg synes, det er en dårlig idé. Fordi vi har masser af godstransport og folk, der skal langvejs på arbejde. Der er bare en frihed og fleksibilitet i at kunne sætte sig ind i sin egen bil og køre, siger Camilla Littau, der var på vej til toget mod København.
Også Benjamin Horn fra Næstved er skeptisk overfor Enhedslistens forslag:
- Jeg kører meget bil, når jeg er på arbejde, så det er måske ikke så fedt. Så får jeg længere transporttid mellem de forskellige opgaver, siger han.
Men hos Enhedslisten tvivler man ikke på modtagelsen af forslaget.
- Jeg tror, der er rigtig mange mennesker, der sukker efter, at nogen holder hånden under nogle af de busruter, der er truet af lukning. Og i øvrigt gør, at deres privatøkonomi kan hænge bedre sammen, siger Trine Pertou Mach.