Togpendlerne på Nordvestbanen, på Sydbanen mellem Rødby og København og på regionaltogsstrækningen mellem København og Ringsted, risikerer at spejde forgæves efter toget flere gange i den kommende tid. Det skriver DAGBLADET Roskilde.
DSB har netop forlænget en planlagt aflysning af to tog i morgenmyldretiden fra henholdsvis Kalundborg og Rødby mod København og to over middag den modsatte vej. Aflysningerne begyndte i december, men er nu forlænget til 18. marts.
Desuden må pendlerne regne med, at der i samme periode vil komme flere aflysninger af toget, end normalt. Det fortæller DSB's informationschef, Tony Bispeskov, til avisen.
Han får i disse dage mange henvendelser fra pendlere over aflysninger og forsinkelser og han beklager de gener, som pendlerne måtte opleve.
Reserver spist op
Men der er ikke noget at gøre, fortæller han.
- Vi har konstateret, at der er nogle fejl på de ME-diesellokomotiver, der kører på de her strækninger. De er derfor på værksted for øjeblikket, fortæller han.
Ifølge Tony Bispeskov betyder fraværet af de syv-otte tog, der skal have skiftet aksler, at DSB's reserve af lokomotiver »er spist op«.
- Det betyder, at vi må køre med færre togvogne, end vi skal, i myldretiden. Det betyder også, at vi ikke har nogle tog i reserve, hvis et lokomotiv går i stå i myldretiden, fortæller han.
Ændringer næsten hver dag
Ifølge pendlertalsmand i Viby, Bent Gade, kommer aflysningerne oven i mange forsinkelser, som ifølge pendlertalsmanden er opstået i kølvandet på DSB's nye køreplan, K16.
- Vi lider under forsinkelser og aflysninger stort set hver dag. Jeg er med på, at en af forklaringerne er, at DSB i uhyggelig grad mangler materiel. Men det må de jo forholde sig til og få kommunikeret opad til de ansvarlige politikere, siger han.
Pendlerne har sendt flere breve til transportministeren for at gøre opmærksom på problemet, ligesom borgmestrene i Roskilde, Taastrup og Køge har henvendt sig til transportminister Hans Christian Schmidt (V) for at drøfte problemet.
Det samme gælder tidligere transportminister Magnus Heunicke (S), der mener, at de faste aflysninger er et brud på trafikkontrakten mellem Transportministeriet og DSB.