Holbæk Sygehus har siden september tilbudt en gruppe af deres patienter såkaldte 'vituelle konsultationer'. Det er konsultationer mellem især kronisk syge patienter som diabetikere og nyrepatienter, der kan 'besøge' lægen via deres egen smart phone eller computer. En løsning, som mange er glade for. I snit sparer det patienterne for 50 km på landevejen per konsultation.
Det vil blandt andet dreje sig om såkaldte 'chatbots', som vi kan kommunikere med hele døgnet rundt
Og Holbæks løsning er bare en lille begyndelse ifølge fremtidsforsker Marianne Levinsen fra virksomheden Fremforsk:
- Vi vil se rigtigt mange løsninger, hvor der kommunikeres digitalt mellem patient og systemet. Både mellem sygehuse og patienter, men også praktiserende læger og alle mulige andre sundhedsprofessionelle, som har brug for en dialog med patienterne. Det vil vi se rigtigt meget af, og der er allerede mange løsninger, der er ved at blive rullet ud, siger Marianne Levinsen.
Ifølge Marianne Levinsen vil vi blandt andet se såkaldte 'chatbots', som vi som patienter kan kommunikere med hele døgnet rundt, når vi har brug for en faglig vurdering af noget, der har med vores sundhed at gøre. På sigt vil vi altså gå væk fra kun at kunne tale med læger og andre sundhedspersoner i 'åbningstiden'.
Ikke for alle patienter
Den digitale fremmarch vil give os som patienter en masse fordele og være både praktisk og besparende. Men det skal bruge med omtanke, når det 'gammeldags' fysisk møde i stor stil erstattes med online-løsninger, siger fremtidsforskeren:
- Vi risikerer at miste noget, især når det gælder det akutte område. Der er vi nødt til at se mennesker og se, hvad der foregår, også når vi taler om de svagere patienter som svage ældre og socialt svage patienter. De har brug for, at nogen holder øje med dem, fordi de ikke altid er gode til at holde øje med sig selv. Så det fordrer, at de patienter der er i den digitale dialog, selv har ressourer og selv kan melde tilbage, siger Marianne Levinsen.
Det synspunkt deles af Peer Steensbro, som er administrerende direktør for Diabetesforeningn, en af landets største patientforeninger:
- Grundlæggende er vi meget positive over for det, og de muligheder og fordele det giver for langt de fleste patienter. Men der er den lille hage ved det, at man jo ikke kan skære alle over en kam. Det er vigtigt, at man altid foretager en individuel vurdering af de mennesker, som skal i behandling, siger Peer Steensbro, hvis medlemmer netop er blandt den gruppe af kronikere, som Holbæk Sygehus tilbyder de virtuelle konsultationer.
Artiklen fortsætter efter billedet
Patienterne vælger selv
Netop ordet 'tilbud' er vigtigt i forbindelse med konsultationer over smart phone og computer. På Holbæk Sygehus vælger patienterne selv, om de vil have konsultationerne. Derudover er der altid mulighed for at få en fysisk konsultation, når man har brug for det. 21-årige Manon Ramm Haase, der er kronisk tarmpatient og bor i Kalundborg, er glad for at spare togturen til Holbæk, og hverken hun eller hendes læge er bekymrede for at afholde deres konsultationer over Manon Haases iPhone:
Jeg kan se patienten, og det fortæller mig meget om, hvordan hun eller han har det
- Jeg kan se patienten, og det fortæller mig meget om, hvordan hun eller han har det. Og når vi skal undersøge patienterne, bliver de jo fysisk indkaldt, siger læge Magid Al-Khalaf.
Manon Haase er enig med ham:
- Jeg kan jo altid bede om et møde i virkeligheden, altså face to face, og så siger Magid ja, siger hun.