- De har andre folks liv i hænderne. Nogle gange kører de med børn også. Det duer ikke.
Sådan lyder det fra Anette Madsen fra Haslev. I februar sidste år fik hun efter ulykke brug for flextrafik mellem sit hjem og sygehuset.
På flere af turene oplevede hun stressede og pressede flextrafik-chauffører, men særligt én tur står klart. Her fik hun og en anden patient sig noget af en forskrækkelse.
- Vi var to passagerer, der sad og blundede, indtil vi kunne mærke de der rumlestriber på motorvejen og et ordentligt sving. Så slog jeg øjnene op, og så kunne jeg se oppe i bakspejlet, at chaufføren sad med lukkede øjne. Så råbte jeg op: "Du sover jo!", siger Anette Madsen.
Politikere tager sagen op
Anette Madsen og flere andres oplevelser, der har portrætteret et dårligt arbejdsmiljø med lange vagter, stramme tidsplaner og lav løn for flextrafiks chauffører er blevet fortalt af Dagbladet Politiken i weekenden. Det får nu den socialdemokratiske regionsrådsgruppe i Region Sjælland til at reagere.
- Vi vil tage det op i Regional Udvikling, og så vil vi have kigget på de her historier. Vi vil have belyst, hvad det er, det drejer sig om og kigge ind i, hvordan sikrer vi, at de her chauffører har nogle ordentlige arbejdsforhold, siger Trine Birk Andersen, der er regionrådsmedlem for Socialdemokratiet.
Movia, som står for flextrafikken i Region Sjælland, skal forklare sig, mener Trine Birk Andersen, men der skal også ses indad.
- Det handler også om andet, end bare at kunne køre en bus. Det handler også om at kunne yde en service og skabe noget tryghed for de borgere, man kører med. Har vi fået skabt et system, hvor det hele bare handler om, at det skal gå stærkt, så er det ikke godt nok. Slet ikke når chaufførerne bliver så pressede, siger Trine Birk Andersen.
Også regionsrådsmedlem for Venstre Jacob Jensen mener ikke, at der nødvendigvis skal ændres i opgaven, men han vil også have Movia på banen.
- Regionens ansvar er at sikre, at når vi køber en patienttransport for vores patienter i regionen, så er det i orden. At det er sikkert, det, der foregår. Hvis vi oplever, at der er usikkerhed omkring det, så er det selvfølgelig vores ansvar at finde ud af, hvad der er op og ned. I det her tilfælde er det Movia, der har ansvaret for chaufførerne og dermed også stillet de arbejdsvilkår i udsigt. Derfor er det også Movia, der skal svare på, om det er i orden, det, der foregår. Hvis ikke det er det, skal det selvfølgelig rettes op omgående, siger Jacob Jensen (V).
Movia: Der skal være ordnede forhold
Movia har ikke ønsket at stille op til interview i dag, men direktøren for Kommerciel og Kunder skriver i en mail til TV2 ØST, at selskabet ikke er bekendte med eksemplerne, men at de tager ansvaret seriøst.
- Movia tager ansvaret meget seriøst i forhold til, at der skal være ordnede løn og arbejdsvilkår for chaufførerne i flextrafik og en tryg transport for vores kunder. Vi kender ikke de eksempler på chaufførers arbejdsvilkår, der har været beskrevet i Politiken de seneste dage. Og vi opfordrer de chauffører, der kører flextrafik for Movia og som oplever, at de ikke har ordnede løn og arbejdsvilkår til at melde det til deres fagforening og til Movia, skriver Camilla Struckmann og fortsætter:
- Det er afgørende for Movia, at leverandørerne af flextrafik lever op til såvel lovkrav som de repræsentative overenskomster på området. Vi kan ikke understrege nok, at der skal være ordnede forhold i flextrafikken, ellers kan man ikke køre flextrafik for os.
Movia fortæller desuden, at selskabet i 2022 sammen med fag- og arbejdsgiverforeninger laver skærpet kontrol af løn- og arbejdsvilkår i flextrafikken, ligesom at der fra foråret vil blive indført en obligatorisk grunduddannelse for vognmænd i Movias Flextrafik.