Møns Klint. Stevns Klint. Knuthenborg Safaripark. Skovtårnet. Geopark Odsherred.
Naturperlerne og de populære attraktioner er der nok af på Sjælland og Lolland-Falster.
Men det kniber med at få turisterne dertil, potentialet bliver ikke forløst til fulde, og i sammenligning med de andre regioner halter Region Sjælland efter i kampen om at tiltrække besøgende gæster udefra.
Det skal en ny udviklingsplan imidlertid lave om på.
Bag planen står samtlige 17 kommuner i Region Sjælland, flere destinationsselskaber og en række andre samarbejdspartnere.
Planen vil primært fokusere på tyske, svenske, hollandske og nordske turister samt turister fra København.
Konkret er det ambitionen frem mod 2025, at turistomsætningen skal øges til 15 milliarder kroner mod 12,9 milliarder i 2018, mens antallet af overnatninger skal øges til 5,8 millioner mod 4,8 millioner i 2019. Turisternes forbrug i døgnet skal også gerne stige: Til 675 kroner mod 550 kroner i 2018.
Borgmester i Stevns Kommune Anette Mortensen (V) kalder planen et skridt på vejen til at nå målet om at få flere turister til Region Sjælland.
- Nu går det rigtige arbejde igang, og der er lagt en masse opgaver ud til os, som vi skal have omsat til virkelighed.
- Planen taler rigtig godt ind i den udvikling, vi i Stevns er i fuld gang med, som blandt andet indeholder et besøgscenter for Stevns Klint Verdensarv, siger hun.
Ensartet arbejde er et plus
Planen blev præsenteret mandag formiddag på Holmegaard Værk ved Næstved for erhvervsministeren Simon Kollerup (S).
Artiklen fortsætter under billedet.
Han mener, der er behov for udviklingsplanen, fordi Region Sjælland har "hængt lidt bag efter de andre regioner, hvad angår turisme".
- Jeg er glad for at se, at den er ambitiøs, både på lokalområdets vegne, men også for at skabe en mere bæredygtig og grøn turisme. Hvis man kan gøre det her rigtigt, så har Sjælland og øerne mulighed for at få en større bid af kagen, og det synes jeg, udviklingsplanen tegner konturerne til, at det kan man godt, siger han.
Med planen vil kommunerne og destinationsselskaberne fremover arbejde efter den samme, overordnede skabelon, hvilket er et stort plus ifølge direktør i SydkystDanmark Martin Bender.
- Da vi for fem år siden startede SydkystDanmark, var der 17 forskellige strategier i Sjælland, og hvert lille sogneråd havde deres måde at gøre tingene på. Vi arbejdede absolut ikke i samme retning, mens resten af Danmark gjorde det. Med den her strategi viser vi, at vi godt kan gå i fællesskab overfor turisterne, som
er ligeglad med kommunegrænser.
- Og det vigtige ved den her plan er, at vi så også ved, at vi skal passe på vores natur, som er vores hovedattraktion på Sjælland og øerne, siger han.
Bureau klapper i hænderne
En af løsningerne i at tiltrække flere turister til Region Sjælland er at styrke regionens i forvejen stærke geografiske steder, de såkaldte kraftcentre. Det er Lolland-Falster, Odsherred og Møn.
Hos udlejningsbureauet Sol og Strand på Marielyst på Falster tager man godt imod den nye udviklingsplan.
- Vi har brug for endnu flere feriehuse, for vi har en stor efterspørgsel, som vi ikke kan honorere, så jeg kan kun klappe i hænderne og er dybt taknemmelig for, at nogle har fået øje på os, siger bureauchef Majbritt Sørensen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Sol og Strand arbejder i forvejen på at få forlænget turistsæsonen og få flere gæster.
- For Marielyst og Lolland-Falster er jo ikke kun sommer og strandliv. Det er hele året, siger Majbritt Sørensen.
Planen udpeger også Stevns, Sydsjælland, Røsnæs, Nakskov og den vestsjællandske kyststrækning som områder, der på sigt kan udvikle sig til ferieområder.