Der blev holdt skåltaler for den grønne omstilling i regionsrådet mandag aften. Men politikerne havde også noget at glæde sig over. Regionsrådet sagde ja til en plan om at udskifte halvdelen af dieseltogene på lokalbanerne med batteritog. Det vil halvere CO2-udledningen.
- Jeg synes, at vi her tager det første og vigtige skridt i den grønne omstilling på lokalbanerne, sagde regionsrådsformand Heino Knudsen (S).
Jeg synes, det er rigtig godt at sætte gang i det her nu. Det er en relativ begrænset merudgift, der får stor effekt for vores miljø
Det er de gamle IC2 togsæt fra 1997, der er ved at nå deres udløbsdato. Samtidig udløber en lejeaftale med tre Desiro togsæt i 2025. Derfor skal der anskaffes nyt materiel.
Batteritogene i Region Sjælland bliver blandt de første i Danmark. Region Midtjylland har et lignende udbud i gang.
- Det her er en glædens dag. Da vi for et par år siden kom med forslaget om, at vi skulle kigge på batteritog, var meldingen fra mange, at det var et håbløst projekt, og at det var for dyrt. Derfor er det glædeligt, at vi på forholdsvis kort tid nu kan se, at det er en mulighed, sagde Brune Jerup (EL).
Også den konservative Christian Wedell-Neergaard pegede på, at udviklingen af grønnere tog har overhalet forventningerne.
- Havde man spurgt os for tre år siden, om det her kunne lade sig gøre, så havde vi sagt, at det ville blive for dyrt og besværligt. Der er sket et teknologispring, og nu har vi en teknologi, der kan halvere CO2-udslippet på vores banestrækninger, sagde han.
Forventes klar i 2026
De 14 nye batteritog skal sammen med fire nye tog til Region Hovedstaden i udbud efter sommerferien. Resultatet af udbuddet foreligger i starten af 2022. Derefter skal politikerne tage endelig stilling til, om de vil købe batteritogene, og hvor de skal køre. De forventes at være klar til drift ved årsskiftet 2025 til 2026.
Regionsrådsformand Heino Knudsen oplyste på regionsrådsmødet, at de nye tog formentlig bliver en smule dyrere i drift – i alt op til 2,5 millioner kroner mere pr. år. Men han havde forhåbninger om, at staten vil hjælpe med en eventuel ekstra regning til den grønne omstilling.
- Jeg synes, det er rigtig godt at sætte gang i det her nu. Det er en relativ begrænset merudgift, der får stor effekt for vores miljø, sagde han.
Og det var ikke blot Heino Knudsen, der havde forhåbninger om statslig støtte. Christian Wedell-Neergaard ser investeringen i batteritog som et klart signal til Folketinget.
- Nu kommer vi med CO2-rigtige tog, så må nogen skaffe os nogle skinner at køre på. Nu kan vi ikke vente længere. Hvis vi gennemfører denne beslutning, så har vi alle argumenter for, at vi er en ansvarlig driftsherre for togene, så må vi til gengæld få de nødvendige penge til nye skinner til Østbanen. Nu må der komme skred i sagen, sagde han