Telefonerne gløder hos Forældrerådgivningen.
For flere fortvivlede forældre efterspørger hjælp, hvis barnet mistrives og kontakten til skole og kommunen enten er dårlig eller helt væk. En ny årsrapport viser, at der er sket en rekordstigning af henvendelser til Forældrerådgivningen. Henvendelser, som egentligt burde være håndteret af skole eller bopælskommune.
- Vi oplever rigtigt mange forældre, der har brug for rådgivning – især i forhold til deres rettigheder, men også i forhold til at bevare en konstruktiv dialog med skole og kommune om deres barn, siger leder af Forældrerådgivningen Rikke Alice Bille.
Det er enormt bekymrende, at der sidder forældre, der ikke føler sig hørt
I 2020 fik Forældrerådgivningen 1.164 henvendelser – det tal steg sidste år til 1.757. En ny rekord for den uvildige rådgivningsinstans.
- Flere og flere forældre har svært ved at komme igennem til de rette personer og instanser. Især når det drejer sig om PPR – Pædagogisk Psykologisk Rådgivning. De føler, at de ikke bliver hørt og synes, at de bare bliver sat på hold, hvor de venter og venter på svar. Imens får børnene det dårligere og dårligere, siger Rikke Alice Bille.
Intet sker
Det kender forældreparret Rikke og Kim Østfeldt-Witt fra Nakskov alt for godt. De har siden august sidste år forsøgt at få en såkaldt Pædagogisk Psykologisk Vurdering (PPV) af deres yngste søn, Liam.
- Liam og hans storebror Linus er født med den sjældne genmutation, Donson, hvilket betyder, at de har en hjernedefekt. For at finde den rigtige hjælp til Liam har vi brug for den vurdering – men vi oplever kun lukkede døre, siger Rikke Østfeldt-Witt.
Parret har prøvet at kontakte skolederen, PPR, afdelingsledere i Lolland Kommune og politikere, men intet er sket.
- For at få hverdagen til at fungere har jeg sagt mit job op som butikschef og er nu hjemmegående husfar og Rikke har deltidsjob. Alene transporten til og fra specialskolen bruger vi cirka 12 timer på om ugen. Vi har brug for at finde en løsning på vores børns mistrivsel og få noget hjælp. Men vi kan ikke få svar fra de instanser, der egentligt burde hjælpe os. Derfor kontaktede vi forældrerådgivningen for at få nogle gode råd, siger Kim Østfeldt-Witt.
Skole og Forældre bekymret over udviklingen
Næstformand i Skole og Forældre, Regitze Spenner Ishøy, er glad for, at rådgivningen kan hjælpe, men hun er bekymret over udviklingen generelt. Alene fra Lolland og Næstved kommuner oplever Forældrerådgivningen henholdsvis to og tre en halv gange så mange henvendelser som året før.
- Det er enormt bekymrende, at der sidder forældre, der ikke føler sig hørt. Vi har i Skole og Forældre rakt ud til kommunerne, så vi sammen kan se nærmere på, hvordan vi takler det her. Så det håber vi, at de tager imod, siger Regitze Spenner Ishøy.
I Lolland Kommune genkender man dog ikke kritikken.
- Jeg har personligt ikke hørt om de problemer, der bliver nævnt - det gør lederen af vores PPR heller ikke. Vi kan se, at gennemsnitstiden fra forældre, der kontakter en skoleleder om deres barns mistrivsel eller lignende, til sagen ligger hos PPR er lige over en måned. Og det tager i gennemsnit lidt over tre måneder fra første kontakt til der foretages en PPV, siger sektorchef for Børn, Unge og Familie, Lotte Christensen.