Risiko for overmedicinering: Intensivlæger har fået nok af Sundhedsplatformen

En række læger har sammen sendt et bekymringsbrev til Region Sjælland. De frygter for patienternes sikkerhed på grund af Sundhedsplatformen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

It-systemet Sundhedsplatformen vanskeliggør lægernes arbejde, og i sidste ende er det til fare for patientsikkerheden.

Det mener en række intensivlæger, der nu har sendt et bekymringsbrev til Region Sjælland, Region Hovedstaden, Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsministeriet. 

quote Medicinmodulet i særdeleshed er til fare for patientsikkerheden, og det er ikke blevet bedre. Processen har stået på i to år nu, og vi kan ikke se noget lys for enden af tunnelen

Joachim Hoffmann, formand, DASAIM

I brevet fremhæver lægerne blandt andet, hvordan "risikoen for over- eller dobbeltmedicinering med potente lægemidler udgør formentlig den største enkeltstående trussel mod patientsikkerheden".

Det er foreningen Dansk Selskab for Anæstesiologi og Intensiv Medicin (DASAIM), der står bag brevet. 

Formanden for selskabet, Joachim Hoffmann, forklarer, at tålmodigheden med systemet er brugt op. I to år har Sundhedsplatformen været indført i Region Hovedstaden, og lægerne har nu ikke længere tillid til, at fejlene bliver rettet.

Hvorfor har I sendt det her bekymringsbrev?

- Det har vi gjort, fordi vi mener, at Sundhedsplatformen har nogle indbyggede uheldigheder. Medicinmodulet i særdeleshed er til fare for patientsikkerheden, og det er ikke blevet bedre. Processen har stået på i to år nu, og vi kan ikke se noget lys for enden af tunnelen. Derfor har vi set det nødvendigt at henvende os til regionsrådene i Region Sjælland og i Region Hovedstaden og til Styrelsen for Patientsikkerhed, der har tilsynspligten på området.

Sundhedsplatform skærmbillede
Læs også
Lægerne på intensiv advarer mod platform
Sundhedsplatform skærmbillede
Læs også
Lægerne på intensiv advarer mod platform

Hvad er det, der bekymrer jer?

- Det er vanskeligt at finde de oplysninger, man har brug for. Når man som intensivlæge står i en akut og kritisk situation med en desperat, syg patient, så er man nødt til at få det overblik meget hurtigt og agere ud fra de oplysninger, man har. Og det er ikke noget Sundhedsplatformen understøtter. Det er meget vanskeligt at bruge i en presset situation. Og så er der alle de andre problemer med, at data ikke kommer ud. Hele vores kvalitetsarbejde og forskning står stille, fordi vi ikke kan få data ud af Sundhedsplatformen.

- Så er der det oplagte uhensigtsmæssige i, at man er nødt til at både at have et elektronisk system og samtidig lave papirregistreringer for at være sikker på, man har det hele med.

Hvor alvorligt er det her?

- Grunden til at det ikke er mere alvorligt, end det er, og grunden til at der ikke sker flere fejl, end der gør, det er jo at personalet har for længst mistet tilliden til systemet, og det gør at de dobbelttjekker alt. Så grunden til at det ikke går værre skyldes dedikeret og samvittighedsfuldt personale som dobbelttjekker tingene.

- En ting er at det er besværligt at få data ind, men at man så også samtidig er nødt til at dobbeltregistrere det, det er demotiverende og det går ud over arbejdstempoet og det betyder selvfølgelig, at der er færre patienter, der bliver behandlet.

anette_petri.jpg
Læs også
Styrelsen for Patientsikkerhed: Vi følger Sundhedsplatformen nøje
anette_petri.jpg
Læs også
Styrelsen for Patientsikkerhed: Vi følger Sundhedsplatformen nøje

Hvad er det, I er bekymrede for i forbindelse med medicineringen?

- Det store problem generelt, det er overblikket. Det er vanskeligt at finde ud af, hvilken type medicin patienten tager, og hvilken type medicin patienten skal have.

- På de intensive afdelinger, der bruger vi nogle meget kraftige præparater og som skal doseres meget præcist, og der bruger vi sådan nogle medicinpumper. Og de her medicinpumper de taler ikke sammen med systemet, så det er svært at vide, om patienten får det rigtige, og det er svært at genskabe, hvad patienten har fået. Det er en af de ting, der bliver dobbelttjekket.

Er det her ikke bare lidt klynken over et nyt it-system? Der vil jo altid være problemer når man indfører noget nyt?

- Det er også derfor, vi har været meget tålmodige. Det har fået to år til at fungere, men problemet er, at det bliver bare ikke bedre. Vores tålmodighed er simpelthen slidt. Vi har ikke tillid til systemet, og vi har simpelthen heller ikke tillid til, at det kommer til at fungere.

quote Vores tålmodighed den er simpelthen slidt. Vi har ikke tillid til systemet, og vi har simpelthen heller ikke tillid til, at det kommer til at fungere

Joachim Hoffmann, formand, DASAIM

- Systemet er brugerfjendsk på en måde, at vi har svært ved at se, det kan reddes. Hvis der var en nem løsning, så havde man brugt den for længst.

Er du bekymret for patienternes sikkerhed?

- Når det ikke er værre, er det fordi folk er omhyggelige og dobbelttjekker tingene. Det bør ikke være nødvendigt. Systemet skal underbygge arbejdsgangene, det skal være en fordel for patientsikkerheden, og det skal hjælpe til og fange fejl. Det skal ikke være sådan, at patienterne får en behandling på trods af systemet. Det skal understøtte vores arbejde og hjælpe os til at tage de rigtige beslutninger.

Hvad er næste skridt?

- Vi har ikke tillid til at det kommer til at fungere, og så er det et politisk problem. Så må politikerne fra RH og RG tage de konsekvenser, som de mener er nødvendige. Vi har bedt Styrelsen for Patientsikkerhed om at tage på kontrolbesøg og finde ud af, hvad der ligger af utilsigtede hændelser registreret, og om der er patienter, der har taget skade. De må komme ud på kontrolbesøg på hver afdeling og finde ud af, hvilke problemstillinger der er.

Hvad er jeres forslag til en løsning?

- Der er ikke nogen nemme løsninger på det her.  Det er relativt komplekst at lave et offentligt it-system, og det bliver ikke mindre komplekst af, at det er til sundhedsvæsnet og syge mennesker. Men det skal understøtte vores arbejde, så vi kan tage de rigtige beslutninger. Og så skal det understøtte, at vi kan arbejde med det enormt høje tempo, der er i sundhedsvæsnet. Det duer simpelthen ikke, at vi går ned i tempo og tager færre patienter, fordi vi slås med et it-system. Det skal være nemt at bruge. Og det skal ikke være sådan, at man skal sendes på et to ugers kursus for at lære det, så er det simpelthen for kompliceret. Det skal være intuitivt.

Herunder kan du læse brevet, som Dansk Selskab for Anæstesiologi og Intensiv Medicin har sendt til Region Sjælland, Region Hovedstaden, Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsministeriet. 


Nyhedsoverblik