De første 19 nye ambulancer er i dag ankommet til Region Sjælland.
De udmærker sig ved at være det sidste nye inden for ambulancer, og fra næste år vil folk i regionen kunne møde dem, hvis de får brug for hjælp.
Det fjerner bakterier, som kan være dødsensfarlige for vores ofte ældre patienter
- Det er noget af det mest moderne, konstaterer Benny Jørgensen, der er præhospital direktør i Region Sjælland.
Selvom de nuværende ambulancer ikke er mere end ni år gamle, så venter der både personale og patienter markante forbedringer i de nye biler.
Lettere og renere
Blandt nogle af fremskridtene er lettere udstyr, elektriske døre og det sidste nye inden for desinficering og hygiejne.
- De har en velanset detalje – elektriske døre til kabinen i begge sider. Det er ikke noget, man er specielt vant til, siger Benny Jørgensen.
- En anden helt ny detalje er desinficerende lys. Det vil sige, når der ikke er patienter eller personale i bårerummet kan der sættes ultraviolet lys på, som rengør alle flader for bakterier, tilføjer han.
Det desinficerende lys fritager ikke for daglig rengøring, understreger direktøren.
- Men det fjerner bakterier, som kan være dødsensfarlige for vores ofte ældre patienter, siger Benny Jørgensen.
Fra et til to ambulanceselskaber i Region Sjælland
I dag er det Falck, der alene kører ambulancer for Region Sjælland.
1. februar 2024 skal opgaven deles mellem Falck og regionens nye ambulanceselskab Ambulance Sjælland.
De to selskaber skal samarbejde om at drive det nye beredskab, oprindeligt med i alt 65 beredskaber fordelt jævnt ud over regionen.
Det tal er foreløbigt justeret ned til omkring 50 på grund af personalemangel, oplyser Region Sjælland.
Falck og Ambulance Sjælland har i alt bestilt henholdsvis 42 og 39 nye ambulancer til det nye beredskab.
Derudover har de to virksomheder bestilt henholdsvis 12 og 14 køretøjer til liggende sygetransport samt to hver til særlige ambulanceopgaver, hvor der eksempelvis er brug for en kuvøse.
Et andet fremskridt er vægten på noget af det udstyr, ambulancen indrettes med.
- Der kommer også nye hjertedefibrillatorer. De vejer bare ni kilo mod de gamle, som vejer 15 kilo. Det gør at der er meget mindre at slæbe.
Bygget i Ungarn
Grundmodellen for de nye ambulancer er en baghjulstrukket Mercedes 319 med en 190 hestes turbodieselmotor.
- Hele opbygningen er udarbejdet af finske Profile, der er verdens førende ambulanceopbygger, på deres fabrik i Ungarn, siger Benny Jørgensen.
- Det er biler, som er rigtig trafiksikre, tilføjer han.
For halvandet år siden donerede vi 30 ambulancer til Ukraine
Opgaven med at køre ambulance i det nye beredskab skal deles mellem Ambulance Sjælland og Falck fra den 1. februar næste år.
De ambulancer, der er ankommet i dag, er de første af 39 til Ambulance Sjælland, imens Falck, der frem til den 1. februar 2024 er ene om at køre regionens ambulancer, allerede har taget de første i brug.
- De første 15 er sat på gaden og resten vil blive det frem mod den 1. februar hvor alle 56 køretøjer vil være på gaden, fortæller Martin Betzer, der er ambulancedirektør for Falck i Region Sjælland.
Over en million kilometer
Falck skal bruge 42 ambulancer i det nye beredskab.
Disse biler er bygget op på en varevogn af typen MAN TGE 4180, men er udstyrsmæssigt helt ens med dem, som skal køre for Ambulance Sjælland.
- Der er kun et logo på døren til forskel, forklarer Martin Betzer.
Falcks nuværende ambulancekontrakt er fra 2015, hvor man indførte de ambulancer, som altså nu skal sendes på pension, i takt med at de nye går i drift.
- De nuværende ambulancer tænger til at blive skiftet ud. De er fra 2015 og nogle af dem har kørt over en million kilometer, siger Martin Betzer og tilføjer:
- De vil formentlig blive solgt. Enkelte i Danmark måske, men typisk til udlandet. For halvandet år siden donerede vi 30 ambulancer til Ukraine.
Foruden 42 ambulancer har Falck bestilt 12 køretøjer til liggende patienttransport samt to specialambulancer - 56 køretøjer i alt. Sidstnævnte er blandt andet indrettet med kuvøse samt plads til overvægtige patienter.