"Jeg er ærligt talt rasende, og jeg synes, det er at holde vælgerne for nar."
Sådan skriver folketingsmedlem Anne Valentina Berthelsen (SF) i et Facebook-opslag om de forhandlinger, som transportordførerne lige nu er i gang med. Det er forhandlinger, som skal afgøre, hvordan en pulje på 700 millioner kroner skal fordeles.
Puljen hedder "Statsligt bidrag til privatbanernes vedligeholdelsesefterslæb", og egentlig lød det først, at en stor del af den skulle gå til Østbanen, som trænger til nye skinner. Men ifølge Anne Valentina Berthelsen er der nu risiko for, at Østbanens redningskrans bliver noget mindre end først håbet.
Østbanens ringe stand er blevet påpeget i flere år. Der er blandt andet blevet taget sæder ud af togene, hastigheden er blevet sænket, og der er blevet færre tog på strækningen. Alt sammen tiltag for at skåne de nedslidte skinner, og det er altså udsigten til, at de ting ikke kan udbedres, der har fået Anne Valentina Berthelsen til tasterne.
I opslaget på Facebook skriver hun, at hendes klare opfattelse var, at alle på tværs af de røde og blå partier i Folketinget var enige om, at pengene først og fremmest skulle bruges på at redde Østbanen. Men ifølge hende vil især Venstre og Konservative ikke længere gå med til at sende et stort nok pengebeløb til Østbanen.
- De borgerlige partier sidder og taler for en model, som kun giver Østbanen og Region Sjælland 293,5 millioner kroner, skriver SF'eren.
Hun skriver, at Region Sjællands anlægsoverslag lyder på 510 millioner kroner inklusive 30 procents korrektionstillæg, men ifølge hende taler de borgerlige partier lige nu for en model, der kun giver Østbanen og Region Sjælland 293,5 millioner kroner.
- Det, synes jeg, er at løbe lidt fra den aftale, som vi lavede. Vi var jo alle sammen enige om, at årsagen til, at vi skulle have sat nogle penge af, var for at redde Østbanen, siger Anne Valentina Berthelsen til TV2 ØST i dag.
- Og når vi nu kan se, at Østbanen er i så alvorlig en situation – og faktisk er den eneste lokalbane, der er i så alvorlig en situation – så kan jeg ikke se nogen undskyldning for ikke at bruge hovedparten af de her penge på netop Østbanen, fortsætter hun.
Puljepenge er afgørende
Hos hverken Venstre eller Konservative har transportordførerne en kommentar til Anne Valentina Berthelsens opråb. De synes begge, hun burde have holdt det til forhandlingerne.
- Grundregel nummer ét i politik er at lade være med at forhandle i pressen, hvis man vil have et godt resultat, så det gør vi ikke, siger Kristian Pihl Lorentzen (V).
Det tilslutter Konservatives Niels Flemming Hansen sig.
- Jeg har for vane ikke at kommentere igangværende forhandlinger.
- Jeg var noget fortørnet, da jeg så at hun på sociale medier havde sat os i den bås, og det har jeg også konfronteret hende med, tilføjer han.
Fordi forhandlingerne stadig er i gang, vil Region Sjællands Heino Knudsen (S) heller ikke se slaget som tabt endnu. Men han slår fast, at det er nødvendigt med et stort tilskud til Østbanen. Region Sjælland kan ikke løfte opgaven selv.
Han mener, at det er afgørende for Region Sjælland, at Østbanen står forrest i køen, når puljen fordeles:
- Hvis man eksempelvis kun giver Region Sjælland halvdelen af de penge, der er behov for, så vil det stadig betyde en betydelig og væsentlig nedskæring på den øvrige kollektive trafik i Region Sjælland. Det har vi simpelthen ikke plads til for vores borgere, siger Heino Knudsen (S) og fortsætter:
- Vi har en akut udfordring og har brug for rigtig mange penge til at lægge nye skinner. Det er da også min klare forventning, at de borgerlige partier spiller med på den opgave. Ellers vil det få katastrofale følger for vores mange pendlere på Østbanen.
Transportordførerne mødes igen på tirsdag, hvor forhandlingerne genoptages. Her håber Anne Valentina Berthelsen (SF), at parterne kan blive enige om en løsning.
- Konsekvensen er, at der er nogle passagerer, som bliver rigtig hårdt ramt. Østbanen er en livsnerve i de landdistrikter, som vi har i Region Sjælland - og navnlig faktisk i Stevnsområdet. Der er mennesker, som bruger den her bane dagligt til arbejde til uddannelser, til ærinder, som ikke kan undvære den. Hvis Østbanen ikke kan køre, så får de et problem med at transportere sig. Det kan jo betyde, at vi får drænet vores landdistrikter, så man ikke kan bo derude, siger hun.