Spareplan for den kollektive trafik på plads: - Vi har landet en acceptabel aftale

Politikerne i Region Sjælland har udpeget de busruter, som ifølge dem skal nedlægges i forbindelse med en spareplan på den kollektive trafik.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

I flere uger har borgere i regionen været på barrikaderne ved demonstrationer, underskriftindsamlinger og kommentarer på sociale medier.

Borgmestre, rektorer, gymnasieelever, institutioner og virksomheder har også udtrykt bekymring.

De er alle sammen bekymrede for, om deres lokale busrute bliver nedlagt i forbindelse med et spareforslag fra Region Sjælland, hvor der skal skæres 22,8 millioner kroner på den kollektive trafik over de næste to år.

quote Jeg synes ikke, at man i den her sammenhæng kan tale om en god løsning, fordi det er et stort beløb, vi skal ud at spare

Peter Jacobsen (DF), formand for Udvalget for Trafik, Infrastruktur og Milljø

Nu ligger det omsider fast, hvilke busruter Region Sjælland planlægger at nedlægge.

Ved et over tre timer langt møde tirsdag formiddag mødtes Udvalget for Trafik, Infrastruktur og Miljø for at afgøre, hvilke busruter man ønsker, der skal afkortes eller nedlægges i fremtiden.

To punkter er taget af sparelisten. Det gælder Tølløse-banen og bus 263.

Det betyder, at ni busruter plus fem natbusruter skal nedlægges eller afkortes.

Her er resultatet:

Disse ruter er omfattet af besparelserne

Busrute 120 Høje Tåstrup - Karlslunde – Køge. Betjeningen ophører mellem Karlslunde og Køge. 
 
Busrute 490 Ruds Vedby – Svinninge. Betjeningen reduceres, ingen betjening aften og weekend. 

Busruterne 555/666 Odsherred – Høje Taastrup. Busruterne nedlægges.

Busrute 740 Nykøbing F. – Gedser Færgehavn. Betjeningen reduceres til timesdrift i dagtimer og 2 timesdrift aften og weekend. 

Busrute 760 Vordingborg – Sakskøbing. Betjeningen reduceres til 1 morgentur og 2 eftermiddagsture. 

Busrute 780 (Maribo) - Nakskov – Tårs Færgehavn. Region Sjællands andel (Nakskov - Tårs Færgehavn) af busbetjeningen ophører. 

Busrute 630R Næstved – Faxe Syd - Faxe Ladeplads. Busruten afkortes til Faxe Syd. 

Natbetjening. Natbetjening ophører. 5 natbusruter nedlægges. 

Busrute 460 Korsør – Skælskør - (Stigsnæs Havn). Region Sjællands andel (Korsør - Skælskør) af busbetjeningen ophører.

Tølløse-banen og bus 263 slipper

På et seminar i sidste måned, den 4. og 5. september, blev politikerne i Udvalget for Trafik, Infrastruktur og Miljø for første gang præsenteret for en række spareforslag på kollektiv trafik. På det tidspunkt havde administrationen i Region Sjælland sat 15 busruter samt Tølløse-banen i spil til enten at blive forkortet eller helt nedlagt.

En af de punkter, som har været meget omdiskuteret, har været Tølløse-banen, som siden 5. september været i spil til at blive begrænset med færre afgange. Vordingborg Kommunes borgmester, Mikael Smed (S), var blandt andet ude at kritisere regionspolitikernes spareforslag, hvor han mente, at man skulle spare på den nordvestsjællandske togbane i stedet for at spare på busruterne.

Demonstration
Læs også
Gymnasium ånder lettet op: Uundværlig busrute går fri i ny spareplan
Demonstration
Læs også
Gymnasium ånder lettet op: Uundværlig busrute går fri i ny spareplan

Tølløse-banen slipper dog helt fra at blive ramt af sparekniven, det oplyste Peter Jacobsen (DF), der er formand for Udvalget for Trafik, Infrastruktur og Milljø, på dagens pressebriefing.

Det samme gælder bus 263, der kører mellem Haslev og Faxe Ladeplads. Busruten var ellers i spil til nedlæggelse for en besparelse på 1,3 millioner kroner.

- Jeg synes ikke, at man i den her sammenhæng kan tale om en god løsning, fordi det er et stort beløb, vi skal ud at spare, men jeg synes, at vi har landet en acceptabel aftale, hvor der er været fokus på at ramme så få som muligt og at de unge skulle have mulighed for at komme til- og fra uddannelse, siger Peter Jacobsen til TV ØST.

Fremover vil regionspolitikerne afholde møder med Movia og de berørte kommuner i forbindelse med ændringerne i busdriften. Kommunerne skal nemlig til at beslutte sig for, om de vil overtage buslinjerne fra Region Sjælland. Noget, der vil betyde, at omkostningerne for busdriften vil blive en del af det kommunale budget.

Er det ikke uretfærdigt at give ansvaret videre til kommuner, der jo også selv kæmper med spareplaner?

- Jo, det kan man sige, men for os har det været et spørgsmål om, at vi er klar over, at det her går ud over nogle borgere, og det, vi lægger op til, er, at vi vil prøve at tage en snak med kommunerne om, hvorvidt det kunne være interesseret i at overtage, og at der kunne laves en overgangsordning, hvor, hvor vi kan hjælpe til med økonomi, siger Peter Jacobsen.

Bliver endeligt vedtaget i november

Peter Jacobsen fortæller, at man i udvalget har lyttet meget til de indsigelser og protester, der er kommet ind i forbindelse med spareplanen.

- I et eller andet omfang har (protesterne) påvirket beslutningsprocessen, for vi har jo lyttet til alle de ting, der er kommet ind. De er blevet en del af sagsbehandlingen, uanset om det har været en borgmester, en borgergruppe eller et lokalråd, der har henvendt sig, fortalte udvalgsformanden efter dagens møde.

Den 5. november bliver spareplanen for den kollektive trafik præsenteret for regionsrådet i Region Sjælland. Her skal regionsrådet godkende spareplanen. Derfor er det først endegyldigt, hvilke busruter der nedlægges i begyndelsen af november.

Derefter er det op til de enkelte kommuner at beslutte, om man vil overtage driften af buslinjerne. 


Nyhedsoverblik