Lørdag aften opdagede Louise Ring Hansen fra Nykøbing Falster, at noget var helt galt.
Hendes bryst var ildrødt, hun havde tårnhøj feber og mange smerter, mistanken for den nybagte mor var, at hun havde fået brystbetændelse.
Derfor ringede hun klokken 17.45 til lægevagtens nye akutnummer 1818.
Men efter mere end ni timer i kø opgav hun at komme igennem.
- Jeg syntes, det var frygteligt. Jeg lagde jo på, fordi jeg havde brug for søvn, men jeg var blevet så vred, at jeg ikke kunne falde i søvn. Det er forkasteligt, når man har brug for hjælp, siger Louise Ring Hansen.
Men hun er langt fra alene med oplevelsen.
Cecilie Rosendal fra Slagelse ringede også 1818 lørdag aften. Hendes etårige datter var syg med ondt i ørerne.
Jeg var bange, frustreret, ked af det og så var jeg vred
Her tog det seks timer at komme igennem til Region Sjælland.
- Jeg følte virkelig, at jeg var blevet kørt over af et tog. Ikke kun fordi jeg var træt efter seks timer i kø, men også fordi jeg var bange, frustreret, ked af det og så var jeg vred, fortæller Cecilie Rosendal.
Hun endte med at komme igennem til lægen ved at trykke på akutgenvejen nummer 9. Men her fik hun at vide, at hun måtte ringe igen søndag, hvis datteren skulle blive tilset af en læge, fordi det nu var blevet nat.
Den oplevelse har gjort Cecilie Rosendal skeptisk overfor akutnummeret.
- Jeg håber ikke, at jeg skal bruge nummeret i weekenden, lad mig sige det sådan. Der er virkelig nogle ting, der skal rettes op.
Region Sjælland kender til problemet
Henover weekenden har flere oplevet problemer med akutnummeret.
På TV2 ØST har vi udover de to kvinder også været i kontakt med nogle, der efter fem timer i kø lørdag aften og som ligeledes måtte opgive.
Også på Twitter er der flere, der har ventet længe på at komme igennem. En skriver for eksempel om et familiemedlem, der søndag brugte hele 11 timer og 30 minutter på at komme igennem til lægevagten.
I Region Sjælland kender de godt til den lange ventetid. Ifølge dem er det teknikken, der skal undersøges.
- Vi hælder til, at det er en teknisk fejl, for det matcher ikke med de gennemsnitlige ventetider, vi i øvrigt har set i vores lægevagt. Det er klart, når der er mange, der ringer til lægevagten, mellem 25 og 55 procent flere opkald, så vil ventetiden også blive lidt længere. Men de her enkelte cases, de ligger langt ude for den halve time, som den gennemsnitlige ventetid er, siger Trine Holgersen, der er direktør for Det Nære Sundhedsvæsen i Region Sjælland.
I Slagelse har Cecilie Rosendal i dag ringet til sin praktiserende læge for at få en tid til sin datter.
- Det er megadejligt, at jeg kan komme til så hurtigt i forhold til, at jeg ringede i morges, da de åbnende og så fik jeg en akuttid.
Region Sjælland har i dag taget kontakt til både Cecilie Rosendal og Louise Ring Hansen for at høre om deres oplevelser med 1818.