- Jeg skal skrive opgave i 2. g på gymnasiet i samfundsfag. Hvilket emne skal jeg vælge?
Det spørgsmål stiller Jesper Vangkilde, kommunikationschef i Google Danmark, som start på foredraget på Midtsjællands Gymnasium i Ringsted.
Jeg synes, det virker lidt underligt, at man skal få en kunstig intelligens til at lave tingene for en
Flere hundrede elever sidder foran og lytter spændt på, hvad den kunstige intelligens vil svare.
71 procent af de danske unge mellem 18- og 25 år er enige i, at evnen til at bruge generativ AI bliver vigtig i fremtiden, viser en undersøgelse, som Voxmeter har foretaget på vegne af Google.
Halvdelen bruger dog sjældent eller aldrig kunstig intelligens.
- Jeg synes, det virker lidt underligt, at man skal få en kunstig intelligens til at lave tingene for en. Det virker lidt skræmmende, siger Lucia Pedersen fra Ringsted, som er en af de gymnasieelever, der følger dagens foredrag.
Sød musik i samfundsfag
Foredraget står Google Danmark bag. De besøger hele ugen gymnasier rundt om i landet for at lære dem om, hvad generativ AI er, og hvad det kan bruges til.
- Der åbner sig jo nogle helt nye muligheder for gymnasieelever til at bruge kunstig intelligens på helt nye måder, der kan gavne dem i deres studier, siger Jesper Vangkilde.
Ifølge Google Danmarks undersøgelse er det dog kun en tredjedel, der ved, hvordan de kommer i gang med at bruge kunstig intelligens på den rigtige måde.
- Det er det, vi gerne vil prøve at hjælpe dem lidt med i dag, siger Jesper Vangkilde.
Det er den største nye revolution siden internettet
Under foredraget svarer den kunstige intelligens ham, at han skal finde et emne, der interesserer ham for at skrive den bedst mulige opgave.
Han svarer "musik".
Taylor Swift som skoleopgave
Lucia Pedersen lytter med nysgerrighed til dagens foredrag.
- Jeg burde nok vide noget mere om det, når nu det kommer til at fylde mere, siger hun.
Ved siden af sidder Silke Jensen, der før har brugt kunstig intelligens til at finde idéer.
- En gang imellem, når jeg ikke selv er så god til at finde på det, siger hun.
- Taylor Swift, siger Jesper Vangkilde til den kunstige intelligens, da han skal fortælle, hvilket emne under musik, som han gerne vil skrive en opgave om.
Den kunstige intelligens svarer, at han kan undersøge Taylor Swifts betydning i musikbranchen, hvordan hun bruger sin platform til at skabe forandring eller hendes betydning for en bestemt gruppe fans.
Alt er muligt
Med på foredraget er også techjournalisten David Guldager.
- Det er den største nye revolution siden internettet, fortæller han gymnasieeleverne, når han skal beskrive kunstig intelligens.
Ifølge ham skal kunstig intelligens bruges til at udvide og forbedre sine kompetencer.
- Det med at udvide sin forståelsesramme. Hvad er det, jeg har mulighed for? Jeg kan lave sange, jeg kan lave videoer og billeder, som ligner noget, der kommer fra virkeligheden, siger han og understreger:
- Alle muligheder er inden for rækkevidde, hvis man finder den rette tjeneste, og det er det, vi gerne vil vise med et oplæg som det her.
Selvom Silke Jensen selv har gjort brug af kunstig intelligens, så er hun stadig en smule skeptisk.
- Man ved jo ikke helt, hvor det ender. Hvor langt kan det gå?