Nyhedsoverblik

Megamaskine på dansk jord for første gang

En imponerende 1.200 meter lang maskine er lige nu i fuld gang med at lægge nye skinner på togstrækningen mellem Roskilde og Ringsted.

Megamaskinen, der har navnet RUS1000s, er Danmarks længste maskine. Den arbejder i ét spor ad gangen, således at der kan køre tog i det andet.

Ifølge Banedanmark er det første gang den komplekse maskine RUS1000s er på dansk jord.

Der opstod logistiske problemer med at få maskinen fra Tyskland til Danmark, men nu er den altså endelig kørt ind på de sjællandske spor. 

Megamaskinen RUS1000s

  • Er cirka 1.200 meter lang.

  • Det kræver 30 til 35 arbejdsfolk at betjene maskinen.

  • Den vejer i sig selv godt 80 ton. Men med ekstra vogne og materialer kan vægten komme op på 700 til 1000 ton.

  • Maskinen udskifter godt 1.600 meter jernbane om dagen - det svarer til 160 meter i timen.

  • Maskinen fungerer som en fem-i-en løsning: Den fjerner gamle skinner, skærver og sveller. De gamle skærver bliver genbrugt, og så lægger maskinen nye skinner og sveller.

  • Når megamaskinen har gjort sit arbejde, skal skinner blot svejses.

  • Maskinen ejes af det østrigske firma Swietelsky. Når den er færdig med sit sporarbejde i Danmark, skal den tilbage til Tyskland.

Kilde: Banedanmark


Der skal blandt andet udskiftes 29 kilometer skinner og sveller, mens 30,5 kilometer spor skal justeres og renses. Derudover skal der udskiftes millioner af skærver.

Når sporarbejdet er færdigt, vil der ifølge Banedanmark være færre fejl i spor og sporskifter. Samtidigt bliver strækningen klar til fremtidens eltog, der kan køre op til 200 kilometer i timen. 

Banedanmark forventer at afslutte sporarbejdet til december.

RUS1000
Foto: Banedanmark