I hele otte måneder vil jernbanen mellem Ringsted og Næstved være helt spærret for trafik som følge af sporarbejde på Ringsted-Femern-banen. Det oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.
Strækningen mellem Ringsted og Næstved vil være spærret fra den 28. marts til 29. november 2020. I den mellemliggende periode på otte måneder må pendlerne derfor benytte sig af togbusser eller af Lille Syd-banen, som forbinder Næstved med Køge, hvorfra der kører S-tog til København.
De første i vores gruppe har sagt, at nu køber de sgu en lille bil i stedet
Sporarbejdet sker som en del af arbejdet med at forny strækningen mellem Ringsted og Rødby Færge, fordi jernbanen skal gøres klar til Femernforbindelsen. Der skal blandt andet udskiftes skinner, rettes kurver ud, så hastigheden kan hæves, ligesom jernbanen skal elektrificeres.
Mangler kvalificeret personale
Oprindeligt var meningen, at banen skulle spærres for trafik i fem måneder. Men nu må de hårdt pressede pendlere vente i tre måneder yderligere.
- Det er dybt beklageligt, at det har været nødvendigt at forlænge sporspærringen med tre måneder. Vores ambition er at tilbyde kunderne et godt alternativ i sporarbejdsperioden, og vi går nu i gang med at planlægge erstatningstrafikken. Vi vil også se på mulighederne for at tilbyde kunderne en kompensation for den forlængede rejsetid, siger DSB’s informationschef Tony Bispeskov i en pressemeddelelse.
En af forklaringerne på forsinkelsen er, Banedanmark mangler personale, der kender de gamle signalanlæg og kan godkende togsikkerheden.
- Som det er nu, skrider byggeriet af Ringsted-Femern Banen planmæssigt frem. Hvis vi ikke vælger at forlænge spærringen, er der stor risiko for, at vi ikke åbner til tiden, fordi det ikke er muligt at få fat i dem, der kan sikkerhedsgodkende anlæggene undervejs, siger Klaus S. Jørgensen, projektdirektør i Ringsted-Femern Banen i en pressemeddelelse.
Artiklen fortsætter under billedet
Pendlere: Det er ved at nå smertegrænsen
I Næstved Pendlerklub er formand Robert Hansen ærgerlig over nyheden.
- Vi havde lige vænnet os til tanken om fem måneders sporarbejde, så det er super frustrerende. Det burde være bedre planlagt al den stund at de har kendt til planerne længe, mener Robert Hansen.
Pendlerklubben vil nu gå i dialog med DSB for at sikre de bedst mulige løsninger for pendlerne på strækningen. Nogle er dog allerede ved helt at kaste håndklædet i ringen.
- De første i vores gruppe har sagt, at nu køber de sgu en lille bil i stedet. Det er ved at nå smertegrænsen, siger Robert Hansen til TV2 ØSt.