Der var gang i de helt store anlægningsmaskiner på Banedanmarks byggeplads i Ringsted i dag.
De første skinner blev nemlig lagt på den nye jernbane, der skal løbe mellem Ringsted og København over Køge.
Ringstedbanen bliver den første elektriske højhastighedsbane i Danmark, og nogle steder kommer togene op at køre med en hastighed på 250 kilometer i timen.
Minister: Noget helt særligt
Og det glædede transportminister Hans Christian Schmidt (V) at være med til at sætte sporlægningen på den nye bane i gang.
- Det er noget helt specielt at være med til at bygge en helt ny jernbane. Det er langt fra noget, som alle får lov til at være med til.
Generelt var der store smil over hele linjen, da de første spor blev lagt på den nye jernbane. Der blev i alt lagt ti skinner en for hver kommune, som den nye jernbane løber igennem - København, Hvidovre, Brøndby, Vallensbæk, Høje-Taastrup, Ishøj, Greve, Solrød, Køge og Ringsted.
Arbejdet med at lægge spor begynder for alvor 1. november, og den store sporlægningsmaskine kan lægge næsten to kilometer spor hver dag.
- Det betyder alt for os. Det her er den største milepæl, indtil vi når selve åbningen. Vi er færdige med alle anlægsarbejder, og at det kunne lykkes med at få dem alle færdige på samme tid er jeg meget stolt af, fortæller Jette Aagaard, projektdirektør i Banedanmark.
Betydning for hele landet
Hun understreger, at banen er meget vigtig for togtrafikken i Danmark.
- I dag er der kun én bane ud af København, og det her giver os en mere. Det giver en meget større fleksibilitet.
Og vigtigheden af jernbanen, den kom minister Hans Christian Schmidt ind på, da han var med til at sætte det nye byggeri i gang.
- Det betyder noget for hele landet – også landsdelstrafikken. Den kan give en bedre køreplan og sikre, at vi får færre nedbrud med fejl, der giver forsinkelser, siger han.
Arbejdet på den nye jernbane har været i gang siden 2010, og der er over 1.000 personer tilknyttet arbejdet – alt fra rådgivere og projektrådgivere over totalentreprenører og jord- og betonarbejdere. Budgettet er 10,4 milliarder kroner, og den forventes at stå færdig i december 2018.
Fakta om den nye bane
- En dobbeltsporet, elektrificeret bane mellem København og Ringsted
- Perroner på Ny Ellebjerg Station til regional- og fjerntog
- En ny station (Køge Nord) med forbindelse til en ny station på S-banen
- Tilslutning ved Køge Nord til Lille Syd banen til/fra Køge og Næstved
- Et ekstra spor ved Køge Station
- Sporombygning på Ringsted Station
- Samlet anlægsbudget: 10,4 mia. kr.