66 år gammel motorvej skal opgraderes

Motorvejen mellem Halsskov og Vemmelev på Vestsjælland blev med trafikaftalen fra 2021 sikret nødspor. Nu går de første arbejder i gang.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

En af de ældste motorvejsstrækninger på Sjælland, finder man på strækningen mellem Halsskov og Vemmelev. Denne strækning blev bygget og taget i brug i 1957 i forbindelse med den dengang helt nye færgehavn i Halsskov.

Ligesom dengang er strækningen i dag vigtig for transporten mellem Øst- og Vestdanmark. Men hvor færgerne for snart 25 år siden blev erstattet af broen står motorvejen den dag i dag stort set uændret, som dengang den blev taget i brug for 66 år siden.

Det betyder blandt andet, at strækningen ikke har nødspor, hvorfor den nu står overfor en tiltrængt opgradering.

I 1957 åbnede den nye færgerute mellem Halsskov og Knudshoved på Fyn og med den blev også små ti kilometer motorvej bygget fra havnen til Vemmelev.
I 1957 åbnede den nye færgerute mellem Halsskov og Knudshoved på Fyn og med den blev også små ti kilometer motorvej bygget fra havnen til Vemmelev. Foto: Hammer Luftfoto/Det Kgl. Bibliotek

Selvom der på et døgn kører i omegnen af 40.000 biler på den 9,5 kilometer lange motorvejsstrækning, så giver de manglende nødspor i dag ikke i sig selv fremkommelighedsproblemer, oplyser Transportministeriet.

Men i tilfælde af færdselsuheld og andre hændelser vil nødspor kunne sikre bedre fremkommelighed for redningskøretøjer.

Udvidelse for 700 millioner

Det er den politiske aftale om den såkaldte Infrastrukturplan 2035, som et bredt flertal blev enige om i 2021, der har banet vejen for nødspor på strækningen.

Og det er første skridt i at eksekvere den aftale, som nu går i gang.

Vestmotorvejen ved Vemmelev, hvor der i dag ikke er befæstede nødspor. Det gør, at redningskøretøjer ofte er nødt til at holde delvist ude på selve motorvejen.
Vestmotorvejen ved Vemmelev, hvor der i dag ikke er befæstede nødspor. Det gør, at redningskøretøjer ofte er nødt til at holde delvist ude på selve motorvejen. Foto: Lind Foto

Det indebærer i første omgang en såkaldt miljøkonsekvensvurdering. Den skal fastslå hvordan såvel byggeriet samt den efterfølgende brug af nødsporene vil påvirke miljø- og naturforhold.

I forbindelse med arbejdet vil også støjværn langs dele af strækningen blive opgraderet, oplyser Transportministeriet.

Læs også
Milliarddyr trafikaftale præsenteret – her er vinderne og taberne
Læs også
Milliarddyr trafikaftale præsenteret – her er vinderne og taberne

Selve miljøkonsekvensvurderingen ventes færdig 2024, imens arbejdet med at anlægge nødsporene ventes at gå i gang i 2026.

Det samlede projekt er budgetteret til at koste 700 millioner kroner.

Strækningen er ikke mere udsat for færdselsulykker end andre strækninger, oplyser Transportministeriet – men ved at etablere nødspor forventes det, at antallet af personskader i forbindelse med trafikulykker vil kunne nedbringes en smule.

På kortet er motorvejsstrækningen mellem Halsskov og Vemmelev på Vestsjælland, der skal opdateres med nødspor, markeret.
På kortet er motorvejsstrækningen mellem Halsskov og Vemmelev på Vestsjælland, der skal opdateres med nødspor, markeret. Foto: Nick Abildgaard - TV2 ØST (grafik)

Nyhedsoverblik