En af de ældste motorvejsstrækninger på Sjælland, finder man på strækningen mellem Halsskov og Vemmelev. Denne strækning blev bygget og taget i brug i 1957 i forbindelse med den dengang helt nye færgehavn i Halsskov.
Ligesom dengang er strækningen i dag vigtig for transporten mellem Øst- og Vestdanmark. Men hvor færgerne for snart 25 år siden blev erstattet af broen står motorvejen den dag i dag stort set uændret, som dengang den blev taget i brug for 66 år siden.
Det betyder blandt andet, at strækningen ikke har nødspor, hvorfor den nu står overfor en tiltrængt opgradering.
Selvom der på et døgn kører i omegnen af 40.000 biler på den 9,5 kilometer lange motorvejsstrækning, så giver de manglende nødspor i dag ikke i sig selv fremkommelighedsproblemer, oplyser Transportministeriet.
Men i tilfælde af færdselsuheld og andre hændelser vil nødspor kunne sikre bedre fremkommelighed for redningskøretøjer.
Udvidelse for 700 millioner
Det er den politiske aftale om den såkaldte Infrastrukturplan 2035, som et bredt flertal blev enige om i 2021, der har banet vejen for nødspor på strækningen.
Og det er første skridt i at eksekvere den aftale, som nu går i gang.
Det indebærer i første omgang en såkaldt miljøkonsekvensvurdering. Den skal fastslå hvordan såvel byggeriet samt den efterfølgende brug af nødsporene vil påvirke miljø- og naturforhold.
I forbindelse med arbejdet vil også støjværn langs dele af strækningen blive opgraderet, oplyser Transportministeriet.
Selve miljøkonsekvensvurderingen ventes færdig 2024, imens arbejdet med at anlægge nødsporene ventes at gå i gang i 2026.
Det samlede projekt er budgetteret til at koste 700 millioner kroner.
Strækningen er ikke mere udsat for færdselsulykker end andre strækninger, oplyser Transportministeriet – men ved at etablere nødspor forventes det, at antallet af personskader i forbindelse med trafikulykker vil kunne nedbringes en smule.