Destinationsselskaber opruster i kampen om tyskere

Samtlige destinationsselskaber på Sjælland og øerne er for første gang gået sammen i en alliance, der skal tiltrække flere tyskere i fremtiden.

Tyskerne skal til Danmark, når Femern-forbindelsen åbner i 2029.

Det har længe været håbet blandt turistbranchen og erhvervslivet på Sydhavsøerne og Sjælland, men for at håb kan blive en realitet, skal der som regel handling til.

Og det kommer der nu.

Nu går samtlige destinationsselskaber på Sjælland og øerne nemlig sammen i en ny alliance, der skal ruste området til tyske turister.

- Hvis vi skal gøre noget, som drager fordel af det tyske marked, skal vi gøre det begavet. Derfor gør vi det sammen, siger Morten Jensen, direktør i Destination Sjælland.

Det er havne som her ved Skælskør, som hvert år tiltrækker tyske turister.
Det er havne som her ved Skælskør, som hvert år tiltrækker tyske turister. Foto: Jacob Bagge Jensen - TV2 ØST

Hertil har den nye alliance fået lavet en analyse blandt tyskere, som skal hjælpe dem med at gøre området til at blive et attraktivt, fælles turistmål.

Analysen viser, at 52 procent af de adspurgte tyskere finder det mere sandsynligt at rejse til Sjælland og øerne, når Femern Bælt-tunnelen bliver en realitet sammenlignet med i dag.

Tilbage på skolebænken

I analysen kommer det også frem, at det er vigtigt for 46 procent af tyskerne, at det danske personale forstår og taler tysk. Dermed vil flere muligvis træne tyskernes modersmål inden alt for længe.

- Jeg tror, at det er en læring fra undersøgelsen, at vi skal sætte gang i noget tyskundervisning inden alt for længe, for det tager tid at få ind under huden. Det kan bare være øvelser i ferietysk, for det behøver ikke at være perfekt, men vi skal kunne servicere tyskerne, siger Morten Jensen.

Selvom analysen tager udgangspunkt i tyskernes villighed til at drage nordpå, når Femern-byggeriet står færdigt, har nogle af dem allerede påbegyndt rejserne til vores landsdel.

Læs også
Tyske turister strømmer til Lolland
Læs også
Tyske turister strømmer til Lolland

I foråret kunne vi på TV2 ØST blandt andet fortælle, at flere tyskere havde fundet vej til Sydhavsøerne, når ferien indtræffer.

I påskeferien blandt andre fik Knuthenborg Safaripark besøg af 50 procent flere tyskere end i påsken 2023.

- Når vi ser på vores samlede besøgstal, er 18 procent udlændinge, og specifikt er 15 procent tyskere, så det betyder en ret stor del af vores omsætning, fortalte Brian Lindorf Hansen, som er marketingschef i Knuthenborg Safaripark, tilbage i april.

Tyskerne er allerede godt repræsenteret

Udsigten til flere tyske turister er da også noget, som varmer hos Panzermuseum East i Slagelse.

Her kommer en stor procentdel af museets gæster fra Tyskland, men der er altid plads til flere.

- Der er flest tyske turister på den anden side af sommerferien. Tyskerne holder ferie i forskellige etaper, og der er dage i løbet af ugen, hvor vi har flere tyske gæster end danske, siger Allan Pedersen, ejer af Panzermuseum East.

Allan Pedersen, ejer af Panzermuseum East, fortæller, at en stor del af museets gæster allerede kommer fra Tyskland.
Allan Pedersen, ejer af Panzermuseum East, fortæller, at en stor del af museets gæster allerede kommer fra Tyskland. Foto: Jacob Bagge Jensen - TV2 ØST

Selvom godt halvdelen af tyskerne i undersøgelsen peger på, at de gerne ser det danske personale forstår og taler tysk, så anser grundlæggeren af museet ikke de tyske sprogkundskaber som en nødvendighed.

- Jeg er ikke selv særligt god til tysk, men vi kan altid forstå hinanden på den ene eller anden måde, og sådan tænker jeg, at det fortsætter.

- Derfor ser jeg det også som en fordel, hvis en ansat kan forstå og snakke tysk, men det er ikke et krav, som jeg stiller til dem.


Nyhedsoverblik