Det skulle være så godt. DSB's nye elektriske lokomotiver, som blev sendt ud på de sjællandske regionalbaner i efteråret 2020.
Her har de såkaldte Vectron-lokomotiver afløst de gamle ME-diesellokomotiver. Netop disse lokomotiver har ifølge DSB været kendetegnet for deres pålidelighed med over 46.400 kørte kilometer for hver teknisk hændelse, der har kostet forsinkelser for DSB og de rejsende.
Til sammenligning har Vectron-lokomotiverne kørt 3.000 kilometer mellem hver teknisk hændelse, som endte med en forsinkelse i 2021. Således havde de nye lokomotiver 15 nedbrud for hver gang forgængeren, ME-diesellokomotiverne, havde et.
Man tager sig lidt til hovedet en gang i mellem og undrer sig såre
- Vi og kunderne havde gerne set, at det havde kørt endnu bedre, erkender Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB.
- Der har været nogle børnesygdomme, og der har været noget tillæring til vores lokoførere, som skal lære de nye tog at kende, tilføjer han.
Lovede et driftsstabilt lokomotiv
DSB-direktør Flemming Jensen lagde ellers i forbindelse med lanceringen af de nye Vectron-lokomotiver vægt på, at det nye lokomotiv udmærker sig som værende både "bæredygtigt" og "driftsstabilt" – hvilket dog ikke er den oplevelse, som pendlerne står tilbage med.
- Man tager sig lidt til hovedet en gang i mellem og undrer sig såre over, at man ikke sørger for at få tingene på plads, inden man sætter det i drift, konstater Robert Hansen, pendlertalsmanden for Næstved Pendlerklub, som TV2 ØST har forelagt opgørelserne over lokomotivernes pålidelig fra DSB.
Siden efteråret 2020 er de nye Vectron-lokomotiver løbende sat i drift forskellige steder i regionen. I Næstved blev de nye lokomotiver sat i drift som afløsere for de gamle ME-diesellokomotiver i oktober 2021.
Også når man sammenligner med DSB's 40 år gamle IC3-tog og de skandaleombruste IC4-tog, har Vectron-lokomotiverne svært ved at følge med.
Selvom der i årets første tre måneder har været forbedringer, så halter det nyeste medlem af DSB-flåden stadig efter.
I årets første tre måneder har Vectron-lokomotiverne kørt 9.363 kilometer uden nedbrud, der resulterede i forsinkelser. Til sammenligning kørte IC4-togene 12.793 kilometer, hvor de 40 år gamle IC3 tog kørte 35.697 kilometer uden problemer, som endte med at koste DSB forsinkelser.
Der er ikke noget usædvanligt i at det foregår på den måde
- Egentlig tror jeg, at Vectron-lokomotiverne har kørt udmærket, men der har været noget kommunikationsfnidder internt i datasystemerne, som har givet problemer, snarere end egentlige tekniske problemer, siger Robert Hansen og tilføjer:
- Det er brandærgerligt, at det forplumrer billedet af, at nu kører det hele – og det gør det så alligevel ikke.
Ifølge DSB er der dog intet unormalt i, at de nye tog har haft opstartsvanskeligheder.
- Der er ikke noget usædvanligt i at det foregår på den måde. I sin tid, da vi implementerede IC3, var der også oftere problemer eller udfordringer, som tager noget tid – og heldigvis er vi der nu, hvor vi måned for måned kan se, at toget performer bedre, siger Tony Bispeskov.
DSB oplyser, at udfordringen med de Siemens-producerede Vectron-lokomotiver består i, at ellokomotiverne er bygget til at køre på strækninger med det nye signalsystem og derfor har været udfordret på strækninger med det gamle signalsystem.
Fejlen kan imødegås med en softwareopdatering. En proces som ifølge DSB forventes afsluttet ved udgangen af 2022.