40 millioner kroner.
Så mange penge har DSB i det forgangne år sendt retur til pendlerne som følge af forsinkelser og aflyste tog i 2023.
Det er jo sørgeligt
Det skal ses i lyset af at mere end hvert fjerde tog ikke nåede frem til tiden, og at kompensationerne sidste år lå noget lavere på 24 millioner kroner.
Ifølge DSB er det især Banedanmarks omfattende sporarbejde rundt omkring i hele landet, der har sat sit præg på kundepunktligheden.
- I de her år, hvor jernbanen er omdannet til én stor byggeplads med opgradering af spor, signaler og opsætning af kørestrøm, er det forventeligt og helt rimeligt, at vi udbetaler mere i kompensation, siger DSB’s informationschef Tony Bispeskov.
Flere tilmeldte
I de første 11 måneder af 2023 ligger ansvaret således hos Banedanmark for 51,4 procent af forsinkelserne, hvor DSB havde ansvaret i 29,7 procent af tilfældene.
Resten skyldes eksterne forhold.
En del af forklaringen, på den større erstatningssum skyldes også, at flere har tilmeldt sig rejsetidsgaranti.
- Vi er blevet bedre til at gøre opmærksom på ordningen, og at stadig flere benytter sig af muligheden for at opnå kompensation. Det seneste år har 29 procent flere tilmeldt sig Pendler Rejsetidsgaranti-ordningen.
Hver tredje blev forsinket
Zoomer man ind på de regionale baner, der i en opgørelse fra DSB til TV2 ØST også omfatter strækningen Odense-København, står det klart, hvor hovedparten af pengene er endt.
Ved årets udgang er der her udbetalt 31,9 millioner kroner i erstatning mod 19,2 millioner i samme periode året før.
Her er der ved årsskiftet tilmeldt 15.840 mod 12.484 pendlere sidste år.
Noget tyder dermed på, at pendlerne trods uregelmæssige ankomster, ikke har opgivet DSB.
Tror ikke på bedring foreløbigt
Pendlerrepræsentant på strækningen Rindsted-København, Henrik Værum Høgh, taler på vegne af en strækning, hvor mere end hver tredje passager ikke nåede frem inden for tre minutter af køreplanen, som er DSB's definition af en forsinkelse, i 2023.
Han kender også til dem, der har givet op og købt en bil.
- Det er jo sørgeligt. Noget af det her, vidste vi godt, ville komme med planlagte sporarbejder i 2023. Men at forsinkelserne er løbet op i så store beløb, så ville vi hellere have haft rettidige tog, siger han og tilføjer:
- For nogen er tålmodigheden ved at være opbrugt. Noget af det, handler dog også om de prisstigninger, DSB har indført.
Tog til tiden
Og så er der dem, der ikke har andet valg, og som bare må håbe på, at det en dag bliver godt.
- Det er jo ikke alle, der har bil eller kørekort, siger Henrik Værum Høgh og tilføjer:
- Den mørke tunnel, som regionaltog kører i lige nu, er lang. Vi er ude ved slutningen af dette årti, før jeg vurderer, vi har tog til tiden i nærheden af det, vi nu ser i hovedstaden, forklarer Henrik Værum Høgh.
Han henviser til den seneste opgørelse, hvor 95,9 procent af kunderne med DSB's S-tog nåede frem til tiden.
Ifølge DSB skyldes det blandt andet, at det nye signal-program her er fuldt implementeret, hvor det i resten af landet endnu er ved at blive udrullet på mange strækninger.
DSB oplyser, at kunder, der er tilmeldt DSB’s Pendler Rejsetidsgaranti, får kompensation, når den gennemsnitlige punktlighed på deres strækning ligger under 90 procent.
I 2023 var måltallet 87,4 procent.