Elbiler overhaler benzinbiler indenom

Der er fuld drøn på salget af elbiler på Sjælland og Lolland-Falster, men der er stor forskel på salget fra kommune til kommune.

Der bliver underskrevet slutsedler på nye elbiler som aldrig før på Sjælland og Lolland-Falster. 

Et dataudtræk som TV2 ØST har foretaget hos Danmarks Statistik, viser, at antallet af elbiler i de private husholdninger er steget med 77 procent fra december 2023 til december sidste år i alle 12 kommuner, der udgør TV2 ØSTs sendeområde.

Den store interesse blandt private for at sætte sig bag rattet i en elbil kan mærkes hos bilforhandlerne.

- Vi har stort set kun elbiler på lager, og vi får ikke flere benzinbiler hjem. De er blevet for dyre, og elbilerne er blevet billigere. Derfor er det dem, vi har. 

Så kontant lyder det fra Peter Rysgaard, der er salgschef hos Frimann Hansen Automobiler i Vordingborg. 

Hos bilforhandleren har interessen for elbiler været støt stigende de seneste år. Og interessen ser ikke ud til at falde.

- Elbilsalget er steget eksplosivt her i det nye år, fortæller han. 

quote Elbiler er godt nok blevet billigere, men for mange er det stadig dyrt at skifte over til elbil

Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM

På et år er der kommet langt flere elbiler på vejene, men selvom alle kommuner har fået flere elbilejere, er der stadig stor forskel på, hvor mange elbiler der er i de enkelte kommuner.

I for eksempel Lolland Kommune er der næsten sket en fordobling i antallet af elbiler på et år, men kommunen skraber alligevel bunden, når det kommer til, hvor stor en andel af den lokale bilpark, der udgøres af elbiler.

Kun 5,5 procent af bilparken i Lolland Kommune består af elbiler mod 11,1 procent i Stevns og Slagelse kommuner.

Der er godt gang i salget af elbiler på Sjælland og Lolland-Falster.
Der er godt gang i salget af elbiler på Sjælland og Lolland-Falster. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Den store forskel kommer ikke bag på Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom hos bilejerorganisationen FDM. 

- Der er stadig stor forskel på, hvem der køber elbiler, og hvem der køber benzinbiler. Elbiler er godt nok blevet billigere, men for mange er det stadig dyrt at skifte over til elbil, siger han og uddyber: 

- Det er især middelklassen, som bor i eget hus, der køber elbiler. De har råd til det, og fordi de bor i hus, kan de nemt lade bilen op. Så når man skal se, hvem der køber elbiler, skal man se på husstandsindkomsten og boligformen, siger han.

Flere kan være med

At salget af elbiler er gået op i kommuner, hvor de gennemsnitlige indkomster er beskedne, tilskriver Ilyas Dogru de faldende priser på elbiler.

- For bare få år siden skulle man give på den anden side af 400.000 kroner for en elbil, men nu kan man få en god elbil for 250.000 kroner. Det er klart, at så kan flere være med, siger han. 

Ladepladser som denne ved Tappernøje skyder op i landskabet i takt med, at der kommer flere elbiler på vejene.
Ladepladser som denne ved Tappernøje skyder op i landskabet i takt med, at der kommer flere elbiler på vejene. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Han regner med, at elbilsalget vil tage til i takt med, at der kommer endnu billigere elbiler på markedet, og at brugtbilsmarkedet for elbiler vil vokse.

En af de store udfordringer er at få folk, der bor i lejligheder, med på vognen. 

- Hvis man bor i lejlighed, kan det være svært at finde et sted at lade bilen op. Det kræver store investeringer fra blandt andet boligforeninger og kommuner at få sat ladestandere op, men de er dyre. Derfor bør staten komme med en håndsrækning, siger han.

Læs også
Sjællænderne er vilde med elbiler
Læs også
Sjællænderne er vilde med elbiler

Nyhedsoverblik