Færgedriften hører hjemme i den tunge liga, når det handler om CO2-udslip fra transport. Men fra hele regionen og resten af landet er der stor interesse for at reducere dette udslip. Det har senest bunken af ansøgninger til en EU-finansieret pulje for klimavenlig sejlads vidnet om.
Blandt 32 ansøgere har Trafikstyrelsen nu udvalgt ti færgeruter med tilsammen 11 færger, som får del i den samlede pulje på 285 millioner kroner.
Her i første runde udmøntes i alt 230 millioner kroner fordelt på ni kommunale færgeruter samt en enkelt kommercielt drevet færgerute.
Det betyder, det er langt mere realistisk, at vi kan få en elfærge til Femø-ruten
De fire af ruterne finder man her i sendeområdet – nemlig ruterne til Sejerø, Agersø, Omø og Femø, som tilsammen får tildelt 97,5 millioner til indkøb af nye elektriske færger eller ombygning af eksisterende færger til mere miljøvenlig teknologi.
I alt er der lagt op til CO2-besparelser på 123 tusinde ton alene for de fire ø-færger, svarende til omkring 7.200 danskeres årlige CO2 udslip.
- Det er alle projekter, der opfylder vores ønsker om grøn omstilling, og derfor vil det gøre gavn for både klimaet, lokalsamfundet og de mange passagerer, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) i en meddelelse.
De fire projekter tæller et samlet budget på en halv milliard kroner, og er præsenteret i grafikken nedenfor:
*) Kalundborg Kommune havde også søgt tilskud til en ny elfærge på overfarten Havnsø-Nekselø. Trafikstyrelsen har dog indstillet, at der støttes med 36,1 millioner kroner til et revideret projekt, der alene omfatter Sejerø-ruten. Grafik Lonni Haugaard - TV2 ØST.
En glædelig julegave
Femø-færgen drives af Lolland Kommune, og her er borgmester Holger Schou Rasmussen (S) glad for den håndsrækning, Transportministeriet har stillet i udsigt.
- Det er en glædelig julegave, vi har fået her, siger han.
- Det betyder, det er langt mere realistisk, at vi kan få en elfærge til Femø-ruten på et tidspunkt. For vi kan sejle videre med diesel, men det giver ikke mening med den grønne omstilling, vi er i gang med på Lolland.
En dieselfærge koster ifølge borgmesteren 60-70 millioner kroner, mod godt 106 millioner kroner for en elfærge.
Femø-færgen er den ældste af de tre færger, som Lolland Kommune driver. De to andre er til Askø og Fejø, som forventes pensionsklare om 10-15 år.
- De skal selvfølgelig også gøres grønne. Det er kun logisk, de skal omlægges til en grøn energikilde. Om det bliver el, brint eller methanol, må vi se på, og hvilke erfaringer, man har draget sig andre steder. Det er altid lidt dyrere at være frontløber på sådan et projekt - men vi er klar til at give det et skud.
Intet tilskud til kommercielle overfatter
De projekter her i sendeområdet, som ikke har fået del i puljen, tæller en kommunalt dreven rute, Havnsø- Nekselø – og samtlige af de fire ansøgninger fra kommercielt drevne overfarter.
Vi kender ikke de andre forslag i dybden, men derfor kan det godt undre os, at de kommunale forslag har været så meget bedre
Kalundborg Kommune havde søgt til to nye færger – en til både Nekselø og Sejerø. Det bliver imidlertid kun sidstnævnte rute, der opnår tilskud til en ny elfærge, i det Trafikstyrelsen har indstillet, at der støttes med 36,1 millioner kroner til et revideret projekt, der alene omfatter Sejerø-ruten.
Derudover er der ikke tildelt midler til ansøgninger fra de kommercielle ruter Hundested-Rørvig Færgefart A/S, Østre Færge A/S samt Molslinjen A/S. Og her undrer man sig over overvægten af kommunale tilskudsmodtagere:
- Vi kender ikke de andre forslag i dybden, men derfor kan det godt undre os, at de kommunale forslag har været så meget bedre, siger Jesper Maack, der er kommunikationschef for Molslinjen A/S, der havde søgt tilskud til miljøforbedrende projekter på både Odden-Aarhus og Kalundborg-Ballen.
Han påpeger, at de ansøgte projekter handler om velafprøvet teknologi, som kunne give store CO2-besparelser. Herunder en helt ny elfærge til Kalundborg-Ballen til 270,9 millioner kroner.
- Der har været en kæmpe interesse for den her pulje, og det betyder to ting: Der er et behov for hjælp omkring de meget store investerer i grøn omstilling, og der er stor vilje til at lave projekter, som omstiller dansk færgefart, siger kommunikationschefen videre og tilføjer:
- Så vi håber, det her viser, der kunne være brug for at gøre noget lignende igen. Og måske i en ny pulje, hvor det reelt bliver muligt for private aktører at komme med projekter, som kan finde nåde for dommerkomiteen.
Det er en rigtig god nyhed, at vi har fået så mange gode ansøgninger
Det er Trafikstyrelsen, der har vurderet de indkomne ansøgninger og indstillet til Transportministeriet, som har truffet den endelige beslutning.
Overvældende interesse
Tilskuddet til omstillingen af de danske indenrigsfærger faldt på plads med den politiske aftale af 19. april 2021 om grøn transportpulje II mellem regeringen, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Altinget Midlerne finansieres af EU’s genopretningsfond.
Det var dog ikke givet, at interessen ville være så stor, og derfor besluttede forligskredsen bag transportpuljen at hæve tilskudsprocenten til 25 fra de oprindelige 15 procent, har Transportministeriet tidligere oplyst.
Nu erkender ministeren, at interessen har været "overvældende":
- Og det er en rigtig god nyhed, at vi har fået så mange gode ansøgninger, at alle pengene kommer ud og gør en forskel for den grønne omstilling. Der er også projekter, der desværre ikke kom med i denne omgang, og jeg håber, at de vil arbejde videre med de gode tanker og ambitionen, og eventuelt søge igen til næste år, hvor de sidste 50 millioner kroner til grøn omstilling af kommunalt drevne indenrigsfærger skal udmøntes, siger Benny Engelbrecht.
Puljen kan søges igen i 2022, hvor der er afsat yderligere 50 millioner kroner til grøn omstilling af indenrigsfærger.