Det er en skidt udvikling, når hver tredje nyansatte lærer ikke har en læreruddannelse bag sig.
Det siger formand for forældreorganisationen Skole og Samfund Rasmus Edelberg.
- Vi synes, det er en skræmmende udvikling, vi er vidne til. Tidligere hørte man om sådanne niveauer af ikke-uddannede for en enkelt skole eller måske en kommune. Nu taler vi det nationale niveau, siger han.
En analyse fra Danmarks Lærerforening og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser ifølge Politiken, at 35,6 procent af de nyansatte lærere i skoleåret 2020/2021 ikke havde en læreruddannelse.
Lærerne føler, at de kommer til kort
Rasmus Edelberg mener, at ikke-uddannede undervisere og mange vikarer er med til at stress børnene og give mistrivsel.
- Det betyder virkelig meget, at der er dygtige lærere i klasserne både for den måde, de arbejder med børnene på og for samarbejdet med forældrene.
- Forældrene peger på, at det største problem med, at deres børn mistrives, er, at der er for meget uro, så børnene stresses. Der betyder det meget med dygtige lærere i klasserne, siger Rasmus Edelberg.
Støt stigende antal
Tallene i analysen er baseret på nyansatte lærere og medtager også vikarer, der har haft en måned med mindst 80 betalte timer i det undersøgte skoleår.
Ser man på det samlede billede, er 18 procent af underviserne i folkeskolen ikke læreruddannede. Andelen har ifølge Danmarks Lærerforening været støt stigende siden 2012, hvor blot 10 procent af lærerne ikke var uddannede.
Alle fremskrivninger frem mod 2030 viser, at andelen af ikke-uddannede undervisere stiger, forklarer forskningschef Andreas Rasch Christensen, Via University College.
- Det er en kombination af flere faktorer. Der kommer for få ind på læreruddannelsen, og der er for mange af dem, der kommer ind i folkeskolen, som forlader den ret hurtigt igen.
Mere støtte til nyuddannede
Ifølge forskningschefen er det hver sjette lærer, der efter kort tid forlader folkeskolen.
Han mener, der skal sættes ind med mere støtte til nyuddannede lærere, så de ikke står alene med inklusionsopgaven.
- Nogle af det, der presser lærerne, er at stå i en situation, hvor der er mange elever i klasserne, nogle af dem er måske udadreagerende.
- Som nyuddannet lærer kommer man ud med en forventning om at gøre en forskel, fagligt og socialt. Men så lander man nogle gange i situationer, hvor lærerne føler, at de kommer til kort, siger han.