Turisterne strømmer lige nu til de danske småøer, efter et bredt flertal i Folketinget fra den 1. juli har gjort det muligt for gående og cyklister at sejle gratis på 53 færgeruter.
Jeg ved ikke, om jeg kan komme med færgen hjem
De gratis færgeruter er et led i den såkaldte sommerpakke, som Socialdemokratiet, Venstre, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet står bag. Den skal hjælpe turismeerhvervet, som er hårdt ramt af coronakrisen og udsigten til færre udenlandske turister.
Men gratisfærgerne skaber store problemer for øboerne, fordi færgerne fyldes op af turister.
Torsdag formiddag blev 50 personer, som skulle have været med færgen til Orø, eksempelvis efterladt på fastlandet, fordi der ikke kunne være flere passagerer med ombord. Flere lokale har siden den 1. juli desuden skrevet i den lokale Facebookgruppe for Orø, at de ikke kunne komme med den planlagte færge.
- Jeg kan ikke planlægge, hvornår jeg skal hjem. Jeg kan for eksempel ikke planlægge indkøb, fordi jeg ved ikke , om jeg kan komme med færgen hjem, siger Rune Bigum, der bor på Orø og arbejder hos Boligselskabet Sjælland i Holbæk.
- Det er først til mølle-princippet, og det er ikke holdbart for os fastboende over på Orø, tilføjer han.
Her kan du sejle gratis med færge:
For at booste turismen i Danmark bliver i alt 53 færgeruter gratis, hvis man går eller er på cykel.
Her er færgeruterne, som du sejle gratis med:
- Sjællands Odde-Ebeltoft
- Sjællands Odde-Aarhus
- Køge-Rønne
- Gudhjem-Christiansø
- Hundested-Rørvig
- Havnsø-Sejerø
- Holbæk-Orø
- Kalundborg-Samsø
- Stigsnæs-Agersø
- Stigsnæs-Omø
- Stubbekøbing-Bogø
- Bandholm-Askø
- Fejø-Kragenæs
- Femø-Kragenæs
- Tårs-Spodsbjerg
- Fåborg-Søby
- Fåborg-Avernakø-Lyø
- Svendborg-Ærøskøbing
- Svendborg-Skarø-Drejø
- Rudkøbing-Marstal
- Rudkøbing-Strynø
- Assens-Baagø
- Søby-Fynshav
- Bøjden-Fynshav
- Ballebro-Hardeshøj
- Barsø Landing - Barsø
- Aarø-Aarøsund
- Snaptun (Horsens)-Endelave
- Hov-Samsø
- Hov-Tunø
- Hammer Bakke-Orø
- Grenaa-Anholt
- Udbyhøj Nord - Udbyhøj Syd
- Hals-Egense
- Frederikshavn-Læsø
- Feggesund overfart
- Næssund overfart
- Hvalpsund-Sundsøre
- Branden-Fur
- Kleppen-Venø
- Thyborøn-Agger
- Esbjerg-Fanø
- Livø-Rønbjerg
- Mellerup-Voer
- Marstal-Birkholm
- Faaborg-Bjørnø
- Aalborg-Egholm
- Hjarnø-Snaptun
- Kulhuse-Sølager
- Seahawk (Øhop Sydfyn)
- Hjarnø-Alrø
- Havnsø-Nekselø
- Svendborg-Hjortø
Kilde: Transport- og Boligministeriet.
Rune Bigum har ikke slev været tvunget til at vente en time til halvanden på en anden færge, fordi han ikke nåede med over. Men det er usikkerheden, der nager ham.
- Det er supergodt for øen, at der kommer turister, men jeg kan ikke planlægge min tid, siger han.
Artiklen fortsætter under grafikken
Grafik: Nick Abildgaard
Færger presses over hele landet
Men det er ikke kun overfarten mellem Orø og Holbæk, der oplever en massiv stigning af passagerer. Over hele landet melder færgeruter om et stort rykind af turister.
Der var simpelthen ikke plads
- Den 30. juni havde overfarten til Livø i Limfjorden 54 passagerer. Den 1. juli var der 386 passagerer med. Det er otte gange så meget. Så jeg kan godt fortælle dig, når jeg snakker med kollegaerne, så har de eddermame travlt – og det har vi også hos os, siger Lars Wolfgang Hansen, der er overfartsleder for færgeruten Orø-Holbæk samt konstitueret formand for Småøernes Færgeselskaber.
Allerede inden Folketingets partier lancerede det skattebetale sommerpakke med blandt andet gratis færgeoverfart, havde Småøernes Færgeselskaber advaret politikerne om risikoen for et flaskehalsproblem.
- Vi oplever en flaskehalsproblematik, fordi færgerne er dimensioneret til småøer, så der er ikke ubegrænset kapacitet. For mit eget vedkommende måtte vi i dag klokken 11.30 efterlade tre biler og 40 mennesker på kajen i Holbæk, fordi der var simpelthen ikke plads, siger Lars Wolfgang Hansen.
- Der er regler for, hvor mange passagerer vi må have med af hensyn til sikkerheden og antallet af redningsveste. Hvis vi tager afsted med flere, så risikerer rederiet og skipperen at få en bøde, tilføjer han.
Forsøgte at stoppe gratisfærger
Hos Sammenslutningen af Danske Småøer ønskede man faktisk ikke, at gående og cyklister kunne sejle gratis med færgerne i skolernes sommerferie.
- Det er rigtig dejligt, at folk gerne vil ud til os – og forhåbentlig lægge nogle penge, så vores turisterhverv kan tjene nogle penge. Men det giver selvfølgelig nogle udfordringer og flaskehalsproblematikker, som vi også har påpeget over for politikerne, siger Dorthe Winther, formand for Sammenslutningen af Danske Småøer.
Artiklen fortsætter under billedet.
Inden sommerpakken blev lanceret, opfordrede interesseorganisationen politikerne på Christiansborg til at gøre færgeruterne gratis eller til nedsat pris i august og september – altså efter skolernes sommerferie.
- Vi ved af erfaring, at der i forvejen er rigtig mange, som gerne vil besøge os i juli måned. Og der begrænset plads og overnatningsmuligheder på småøerne, derfor gav det for os bedre mening, at man ville strække sæsonen til september og tjene flere penge, siger Dorthe Winther.
Øboere forslår særordning til fastboende
Ifølge Lars Wolfgang Hansen er det ikke nok ledig færgekapacitet i hele Nordeuropa til at løse problemet med de propfyldte færger.
Derfor foreslå Rune Bigum og flere andre øboer, at færgepersonalet lader de fastboende på øerne komme med ombord først, hvorefter de resterende pladser kan fyldes op af turister.
- Det er jo meget nemt. Det kunne være ligesom i Tivoli, hvor dem med årskort står i den ene kø, og de betalende gæster står i den anden kø. Og det kunne man sagtens lave her, fordi vi har ø-kort til færgen, siger Rune Bigum.
Artiklen fortsætter under billedet.
Men det er ifølge Lars Wolfgang Hansen ikke lovligt.
- Jeg kan sagtens forstå forslaget, det er bare ikke lovligt. For et par måneder siden fik vi faktisk lavet en advokatundersøgelse, fordi det har været en problematik om sommeren, som er kommet op igen og igen, når der kommer mange turister, siger han.
- Hvis der kommer en passager fra Orø og en passager fra Glostrup, og jeg kun har en plads på færgen, så skal jeg tage den, som står først i køen – og det er ligegyldigt, om vedkommende har adresse på selve Orø, tilføjer Lars Wolfgang Hansen.
Udrykningskøretøjer som brandbiler eller ambulancer kommer dog foran i køen, ligesom elektrikere for eksempel gør det, hvis de skal over til øen for at reparere en nedbrudt transformatorstation.
FAKTA OM SOMMERPAKKEN:
Et politisk flertal er blevet enige om en sommerpakke, der skal sparke gang i økonomien ved at understøtte turismen.
Pakken indeholder en række initiativer for i alt 700 millioner kroner:
Billigere offentlig transport:
- Rejsepas for 299 kroner - som giver otte dages fri rejse med kollektiv trafik. Der udbydes 50.000 rejsepas i perioden fra lørdag den 27. juni til søndag den 9. august.
- DSB udbyder en million Orange-billetter over Storebælt i skolernes sommerferie til 99 kroner, inklusive pladsbillet.
Billigere færger:
- Gratis indenrigsfærger i juli for gående og cyklister.
- Tilskud til prisnedsættelse på færger til småøer - samt Fanø, Læsø, Ærø og Samsø - i august og september.
- Reduktion af billetpriserne på færgefarten Ystad-Rønne i august og september.
Billigere oplevelser:
- Pakken giver halv pris på en række kulturoplevelser.
- Der afsættes penge, som forenings- og idrætslivet kan søge til at skabe flere aktiviteter.
- Højskolerne får en bevilling til årets sommeraktiviteter.
Støtte til sommerhusudlejere:
- Midlertidig forhøjelse af bundfradraget ved udlejning af sommerhuse.
Sociale tiltag:
- Gratis tilbud om lokale aktiviteter til ældre over 65 år.
- Flere dagsture for beboere på plejehjem og socialpsykologiske botilbud.
- Gratis handicaptransport i sommerferien.
Kilder: Erhvervsministeriet og Transportministeriet.
Lars Wolfgang Hansen opfordrer i stedet folk til at komme jævnt fordelt over hele dagen og væbne sig med tålmodighed, når de skal med færgen.
- Det er ikke fordi, vi ikke vil sejle med dem. Men vi vil bare gerne gøre det på en sikker og forsvarlig måde, siger han.
Det har været op til færgeselskaberne selv, om de vil udbyde gratis rejser. Hvis de deltager, får de efterfølgende den manglende billetindtægt dækket af staten.
Med sommerpakken blev partierne blandt andet også enige om at sætte en million ekstra billige Orange-billetter til salg og 50.000 rejsepas. Passene giver otte dages fri rejse med kollektiv transport. Alle rejsepas er udsolgt.