Har du styr på reglerne for lys på bilen? Her er de klassiske fejl

Bilisterne på de danske veje har generelt udfordringer, når det handler om at køre med det korrekte lys på bilen, siger både kørelærer og politi.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

De færreste kan sige sig fri for at have givet det lange lys til en modkørende, fordi bilisten ikke havde blændet ned i tide. Men måske gjorde man netop dér sin medtrafikant uret?

quote Det, der i bund og grund er vigtigt, er, at vi tilpasser hastigheden, inden vi blænder ned til nærlys.

Bent Grue, kørelærer og formand i Dansk Køreskole Union

Bilisterne på de danske veje er nemlig lidt for gode til at blænde ned. Og de forventer det samme af medtrafikanterne. Men det er ikke ufarligt at blænde ned for tidligt, fortæller Bent Grue, kørelærer og formand i Dansk Køreskole Union:

- Vi blænder generelt alt for tidligt ned, siger han og fortsætter:

- Man skal blænde ned 200-300 meter før en modkørende. Men folk føler sig blændet flere kilometer fra en, så hvis du holder fjernlyset tændt ind til de her lovpligtige 200-300 meter, er du ikke verdens mest populære mand eller kvinde.

Sænk farten

Men det kan være farligt, understreger Bent Grue:

- Når du kører med nærlyset, så kan du på en bælgravende mørk vej kun tillade dig at køre 40-45 kilometer i timen.

Bent Grue forklarer, at det handler om, at du skal kunne se din standselængde frem. Ifølge loven skal nærlyset på bilen lyse vejen på 30 meter frem.

- Det, der i bund og grund er vigtigt, er, at vi tilpasser hastigheden, inden vi blænder ned til nærlys. Blænder du ned én til to kilometer fra en modkørende, har du forkert lygteføring til den hastighed, du kører med, og så kan det være svært at se, hvis der går nogen i vejkanten, fordi folk er ekstremt dårlige til at få reflekser på. Det er et stort problem.

Ok med langt lys på motorvejen

Det er dog ikke kun på landevejene, lygteføringen på bilen giver anledning til diskussion blandt bilister.

- Fjernlys giver ofte debat på de danske motorveje. Der er mange, der ikke forstår, at en motorvej er to vejbaner. Derfor må man gerne køre med fjernlys på motorvejen, fortæller Bent Grue, der til dagligt er kørelærer på Vestsjælland.

20191218-130656-a-1920x1131we.jpg
Læs også
Juletrafikken: Her er der risiko for kø
20191218-130656-a-1920x1131we.jpg
Læs også
Juletrafikken: Her er der risiko for kø

- Omvendt – har man en følelse af, at man blænder de andre, er det god skik at blænde ned – specielt overfor lastbiler. De sidder det højere, og de bliver virkelig generet af fjernlyset.

Brugen af fjernlys handler om, at man skal kunne se lige så langt frem, som det vil kræve at stanselængde bil, fortæller Bent Grue:

Lys afgørende for trafiksikkerhed

Udfordringer med korrekt lygteføring genkender man også i særdeleshed hos politiet.

- Det er ret afgørende for trafiksikkerheden, at folk anvender korrekt lygteføring, både når det er mørkt og på anden måde usigtbart, siger vicepolitiinspektør Erik Mather, der er leder af færdselspolitiet hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

Han oplever alt for ofte trafikulykker, fordi folk ikke kan se hinanden. Særligt påkørsel bagfra, men også af gående.

Seks ud af ti danskere siger, at det har de oplevet at møde biler, som kører rundt uden lys i baglygterne, når det for eksempel er mørkt eller tåget.
Seks ud af ti danskere siger, at det har de oplevet at møde biler, som kører rundt uden lys i baglygterne, når det for eksempel er mørkt eller tåget. Foto: TV2 ØST - Arkiv

- Vores største problem er manglende baglys, både på motorvejen og andre strækninger.

- Kører man i tåget vejr uden tændte baglygter, oplever vi, at bilister, der kommer med eksempelvis 130 kilometer i timen på motorvejen, først alt for sent opdager bilen uden lys, og så så sker der enten voldsomme opbremsninger eller udskridning med fare for at blive påkørt bagfra.

Tal fra vejdirektoratet viser, at siden 2011 har lys og lygteføring været kædet sammen med op til fem procent af ulykkerne med trafikdræbte. Gennemsnittet er andelen dog nede på to procent.

Seks af ti har mødt mørke biler

Derfor har Færdselsstyrelsen og Rådet for Sikker Trafik senest i november kørt kampagne for at bilisterne husker at tænde baglygterne.

Seks ud af ti danskere siger, at de har oplevet at møde biler, som kører rundt uden lys i baglygterne, når det for eksempel er mørkt eller tåget. Heraf siger 13 procent, at de har været involveret i en kritisk situation og for eksempel måtte bremse hårdt op eller undvige, da en anden bil ikke havde lys i baglygterne, viste en Epinion-undersøgelse.

Reglerne for typegodkendelse af biler er løbende blevet ændret. Da kravet om automatisk lygtetænding er af nyere dato, er ikke alle biler udstyret med baglygter, der tænder automatisk. 

Kørelærer Bent Grue lærer derfor også sine elever at ikke alle biler automatisk tænder lysene som de skal ifølge nuværende regler:

Politikontrol
Læs også
Ny kampagne skal få bilisterne til at huske at tænde baglygterne
Politikontrol
Læs også
Ny kampagne skal få bilisterne til at huske at tænde baglygterne

- Det er ikke lovkrav at have baglygterne tændt, når det er lyst. Men problemet er, at lygterne skal tændes både når det er mørkt, men også i tåge, dis, regn, sne, slud, solformørkelse og usigtbart vejr. Det vil sige, at på en dag som i dag, hvor det er diset, skal du have nærlys på, selvom vi er i de lyse timer. Her kan det blive nødvendigt at sætte nærlyset på manuelt.

Når man kører i en tunnel, skal der også være lys på bilen.

Sluk tågelygterne

Foruden forlygter og baglygter har både kørelærer og politiet en appel til bilisterne. Det handler om tågelygterne.

- Tågelygter er et kæmpe problem, når de er tændt, når det ikke er tåget. På jævnt sjællandsk er det møgirriterende, for en tågelygte kan virke næsten blændende, siger Erik Mather og tilføjer:

- Det handler om at tænde tågelygten, når det er nødvendigt, og huske at slukke dem igen. Kører man i tæt trafik, skal man også huske at slukke for bilisten bag dig, har set dig, og derfor er det et pænt hensyn at vise, siger han.

Tågelygterne foran på bilen må dog bruges under en særlig omstændighed, forklarer Bent Grue:

- Tågelygter må man kun bruge, når det er tåget. Det er også tilladt at bruge tågelygter som kørelys, hvis man kun har tændt for sit positionslys, men i dag har de fleste biler kørelys, og så man kun bruge tågelygter, når det er tåget, og ikke fordi, det ser godt ud.

Det koster 1000 kr. i bøde, hvis man glemmer at tænde baglygterne i lygtetændingstiden, eller hvis man har lygtefejl på bilen.


Nyhedsoverblik