To ud af tre.
Så mange taxaer er i dag forsvundet fra vejene i Region Sjælland siden 2009. Det viser tal fra Danske Regioner, skriver Jyllands-Posten.
Udviklingen har ramt det meste af landet bortset fra hovedstaden. Det er i Region Sjælland, at tilbagegangen er størst.
Det er en voldsom udvikling.
Her har man siden 2009 oplevet en tilbagegang på 66,1 procent. På landsplan har fire ud af fem regioner færre taxaer i dag sammenlignet med for 14 år siden.
I Faxe Kommune havde man i 2009 61 personbiler til hyrevognskørsel ifølge Danmarks Statistik. I dag er antallet nede på 12, der er registreret i Faxe-området.
- Selvfølgelig er det bekymrende. Vi har tre selvstændige vognmænd i Faxe lige nu. Det er ikke ret meget, siger Finn Hansen (S), næstformand i Teknik- og Miljøudvalget i Faxe Kommune og fortsætter:
- Alle vil jo gerne skabe en driftig by. Når vi mister så mange taxaer, så får vi utrolig lang kø, når der så er efterspørgsel på dem. Det er en lidt kedelig udvikling på linje med købmænd og erhvervsdrivende, der forsvinder, lyder det fra Finn Hansen.
Kommuner bløder taxaer
Også i Vordingborg Kommune er det i dag blevet langt sværere at få fat i en hyrevogn.
I 2009 kørte 43 taxaer rundt omkring Vordingborg. I dag er der ifølge Danmarks Statistik kun fem tilbage.
- Det er en trist udvikling, også når man tænker på, hvordan den offentlige transport er nødlidende - og når økonomien er så presset i den offentlige trafik, som den er, siger Anders J. Andersen (S), formand i Klima- og Teknikudvalget i Vordingborg Kommune.
Ifølge ham bliver landområderne mere isoleret og ufremkommeligt, når taxaerne forsvinder.
- Det er selvforstærkende, for når man tager ud en fredag aften og oplever, at man ikke kan få fat i en taxa, så finder man en anden løsning til næste gang, lyder det fra Anders J. Andersen.
Næstved og Slagelse Kommuner er med henholdvis 80 og 64 taxaer de steder, hvor der tidligere har kørt flest taxaer.
I dag kører der henholdsvis 41 og 31 taxaer rundt i de to kommuner. Det svarer nogenlunde til en halvering.
- Vi forsøger at holde hånden under de taxaer, der er i byen. Det betyder meget for os, at folk hurtigt kan komme frem og tilbage, hvis der er noget, som der har brug, fortæller Marianne Olsen (S), formand for Plan-, Teknik- og Lokaldemokratiudvalget i Næstved Kommune.
En lille håndfuld tilbage
I Stevns Kommune har man også mærket en gevaldig nedgang i antallet af taxaer. I dag er der kun en lille håndfuld taxaer tilbage, der betjener kunderne. En af dem er Henning Egon Stich.
Han har været taxachauffør i 18 år og selvstændig vognmand i 14 år.
- Det går kun ned af bakke. Vi er gået fra at være 28 taxaer til at være tre taxaer i dag. Det er en voldsom udvikling bare på Stevns, siger Henning Egon Stich.
Kritikken fra taxabranchen har tidligere lydt, at flextursordningen, som kommunerne tilbyder, har været med til at fjerne indtjeningsgrundlaget for taxaerne.
Selvom flextur blev sat ind for at dække ind for de busruter, som man har fjernet i yderkommunerne, så minder ordningen for meget om taxakørsel, lyder kritikken.
Et eksempel på det var, at de sidste taxaer i Sorø Kommune forsvandt, da man flextur-ordningen trådte i kraft.
- Flextur har taget al det offentlige kørsel (til skoler, sygehuse, genoptræning, red.), som taxaerne plejede at køre, og det har man indført til helt andre priser, siger Henning Egon Stich, som også peger på en ny taxalov i 2018 som en årsag til den store tilbagegang af taxaer.
Fakta om flextur
Flextur kan benyttes af alle borgere helt på linje med bus, tog og metro i og mellem kommuner med flextur, og skal bestilles seneste to timer før ønsket afhentningstidspunkt.
Flextur kører ikke efter en fast køreplan, men du kan bestille en flextur senest to timer før, du ønsker at tage afsted. Du vælger selv et ønsket tidspunkt inden for åbningstiden kl. 06.00 til kl. 23.00.
Flextur er for alle, og kan benyttes i og mellem kommuner, der tilbyder flextur.
Kilde: Movia
Snakker om at lukke
Anders G. Christensen (V), der er formand for udvalget for regional udvikling og EU i Danske Regioner, frygter, at der som en konsekvens af de færre taxaer, vil komme flere spritbilister.
I formandens egen kommune, Favrskov Kommune, har der været en tilbagegang af taxaer på 86,5 procent.
- Jeg tror, at det hænger sammen med generationsskifte-problemer. Når ældre vognmænd stopper, har der ikke været nogen til at overtage, siger Anders G. Christensen til Jyllands-Posten.
På Stevns er Henning Egon Stich ikke ligefrem optimistisk, når det kommer til taxaernes fremtid.
- Jeg er så bekymret for udviklingen, at jeg også er renovationsarbejder ved siden af på fuld tid, og min hustru, som også er taxachauffør, har et job hos kommunen, siger han og uddyber:
- Vi snakker om det hver dag. Det, vi kigger ind i, er, hvornår vi lukker forretningen, hvis ikke der kommer nogle ændringer.
Henning Egon Stich slår fast, at der trods udviklingen fortsat er behov for taxaer på Stevns.
- Der bliver ringet efter os, men der bliver bare ikke ringet nok. Hvis vi afvikler det helt, bliver der endnu mere spirituskørsel, fortæller han og fortsætter:
- Når der ikke er noget andet, der virker, har man behov for en taxa, slutter Henning Egon Stich.
Den eneste region, der har oplevet fremgang, er Region Hovedstaden, hvor der er 19,7 procent flere taxaer på vejene end i dag end i 2009.