Endnu en gang kan pendlerne på Sjælland og Falster se frem til togbusser og forlængede rejsetider, da der skal udføres sporarbejde og test af signalsystemer på Sydbanen.
Det er særligt i begyndelsen af året, at man skal væbne sig med tålmodighed .
På grund af et nyt signalsystem mellem København og Ringsted vil strækningen være spærret i weekenderne den 28. og 29. januar, den 4. til 5. og 25. til 26. februar, samt i perioden fra den 18. marts til den 1. april.
Både i år og de kommende år vil der være byggeplads på mange togstrækninger, da Banedanmark skal have mulighed for at teste det her nye signalsystem, men også lave almindeligt vedligehold og de øvrige opgaver, som de har fået ansvaret for
Dog er det muligt at komme til både Ringsted og Næstved via Roskilde, men på resten af Sydbanens strækning fra Næstved til Nykøbing Falster skal man med togbus, i dele af perioden.
Derudover vil det heller ikke være muligt at komme med tog mellem Næstved og Køge i weekenderne den 28.-29. januar, 4.-5. februar samt den 18. til 23. marts. Her vil der være indsat togbusser.
Sporarbejde på Sydbanen
Togene køres via Roskilde til Ringsted og Næstved.
28.-29. januar
4.- 5. februar
25.-26. februar
18. marts - 1. april
Togbusser indsat mellem Nykøbing Falster og Næstved
28.-29. januar
4.-5. februar
18.-25. marts
Togbusser mellem Næstved og Køge
28.-29. januar
4.-5. februar
18.-23. marts
Mere sporarbejde i vente
Ifølge Tony Bispeskov, som er informationschef i DSB, kan man forvente, at der vil være mere sporarbejde og signalarbejde i de kommende år.
- Både i år og de kommende år vil der være byggeplads på mange togstrækninger, da Banedanmark skal have mulighed for at teste det her nye signalsystem, men også lave almindeligt vedligehold og de øvrige opgaver, som de har fået ansvaret for.
Han fortæller dog, at DSB på nuværende tidspunkt arbejder på, at planlægge så godt som muligt ud fra Banedanmarks arbejde.
Men at det skal være muligt, at ligge en god plan ud fra Banedanmarks planer er Robert Hansen, som er formand for Næstved Pendlerklub, skeptisk over.
Han mener, ikke at Banedanmark vil være i stand til at overholde de angivne tidsplaner.
- Det der er mest træls, det er nærmest at Banedanmark altid overskrider tidsplanerne, altid kører udover de projektplaner, de har lavet, hvilket gør svært at planlægge på længere sigt hvordan man skal komme på arbejde og komme hjem igen.
Spor- og signalarbejdet kommer også til at ramme på Fyn og i Østjylland.