Hver femte DSB-passager blev forsinket

Banedanmark glæder sig over, at der var mange tog til tiden i første halvår af 2024 og varsler banearbejde.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der var masser af tog til tiden, konstaterer Banedanmark i en pressemeddelelse om tog på de danske jernbanestrækningen for det første halvår af 2024.

Sæsonen for sommertrafik er så småt i gang og senere på året følger en række store projekter på banen, som betyder ændringer i trafikken og muligvis forsinkelser.

quote De store projekter kommer til at give udfordringer i trafikken

Peter Svendsen, trafikdirektør hos Banedanmark

- Jeg er tilfreds med, at togtrafikken i det seneste halve år har kørt godt - også i sammenligning med flere andre lande, siger trafikdirektør Peter Svendsen i meddelelsen.

78,5 procent af DSB's passagerer nåede frem til tiden, hvilket er et stykke over målet på 75 procent. Det er et krav, som løbende er blevet lempet.

Det betyder, at hver femte blev forsinket mere end tre minutter.

Over 90 procent af passagererne ankom inden for ti minutter af planlagt tid.

Omfattende renovering på Sjælland

Aflysninger, som foretages senere end 72 timer før planlagt afrejse, tæller med som forsinkede ankomster.

Tallene kommer før andet halvår af 2024, hvor der flere steder kommer begrænsninger i trafikken. Det vil give udfordringer for mange passagerer.

Hen over sommeren og efteråret udfører Banedanmark en række store projekter forskellige steder i landet.

Læs også
Udslip med gærede blåbær
Læs også
Udslip med gærede blåbær

Det er nødvendigt for, at spor og signalanlæg ikke bliver så nedslidte, at de ville være endnu mere forstyrrende for kunderne, end de allerede er. Det skal også gøre banen klar til DSB's nye eltog, når de kommer.

- Vi ved, at de store projekter kommer til at give udfordringer i trafikken.

- Det kommer til at kræve lidt ekstra tålmodighed fra passagerernes side, men de mange projekter er nødvendige for, at vi kan fremtidssikre den danske jernbane, siger Peter Svendsen.

Læs også
Naturgasrørledning er godkendt
Læs også
Naturgasrørledning er godkendt

I Nordjylland er der flere store projekter med stationer og spor, samtidig med at banen elektrificeres, og et nyt digitalt signalsystem rulles ud.

I Sønderjylland og på Sjælland får sporene en omfattende renovering, hvor gamle skinner, sveller, sporskifter og skærver udskiftes, så banen kommer i bedre form.


Nyhedsoverblik