Syv fly står parkeret hos Øst-Sjællands flyveklub ved Kongsted på Sydsjælland og samler støv.
Vi er blevet valgt som dem, det er gået ud over
Det sker, fordi regionens flyveklubber er blevet ramt af en konflikt mellem flyveledernes fagforening og deres arbejdsgiver, Naviair. Flyvelederne er helt uundværlige for luftfarten, for det er dem, der giver instruktioner til piloterne, så trafikken i og omkring lufthavne afvikles sikkert.
- I de første måneder af vores flyvesæson har vi ikke kunnet flyve så meget, som vi gerne ville, siger Klaus Juhl, formand for Øst-Sjællands Flyveklub.
Øst-Sjællands flyveklub ligger indenfor både det luftrum, der tilhører Københavns Lufthavn og Roskilde Lufthavn. Begge steder er der for få flyledere til at håndtere flytrafikken.
Roskilde har nemlig sendt flyledere til København for at udfylde hullerne i vagtplanen.
Det betyder, at flyveklubben ikke må flyve højere end 750 meter op i luften, uden de har tilladelse.
Det begrænser deres muligheder for at flyve kraftigt, da flyvning ofte foregår i op til 1200 meters højde.
- Flyveledere har ikke tid til at håndtere os. Så vi er blevet valgt som dem, det er gået ud over. Vi føler os lidt som gidsler i noget, vi ikke kan gøre noget ved, siger Klaus Juhl.
Selvom flylederne og Naviair torsdag aften indgik en aftale, er det stadig uvist, hvornår flytrafikken er tilbage til almindelig drift.
Trafikken er ikke tilbage
Naviair ønsker ikke at stille op til interview, men de fortæller til TV2 ØST, at de er kede af den situation, som de sjællandske flyveklubber og faldskærmsklubber er havnet i.
De håber, at driften snart kan normaliseres i København. Derefter vil de rykke flyvelederne fra Københavns lufthavn tilbage til Roskilde.
Konflikt har blandt andet handlet om lønstigninger og antallet af flyledernes ekstravagter - og har varet i flere måneder.
I den periode har Lolland-Falster Airport formået at drage nytte af konflikten.
Lufthavnschef Hans Mouszynski så nemlig sit snit til at invitere flyveskolerne fra Roskilde en tur til Holeby, hvor der var flyveledere.
På den måde har lufthavnen skaffet mere flytrafik på lufthavnen.
- Det er positivt for Lolland-Falster Airport, at der foregår noget mere flyvning, både operationsmæssigt, men selvfølgelig også økonomisk - for der skal noget økonomi til at drive en lufthavn, siger Hans Mouszynski.
Selvom der er faldet en aftale på plads mellem flylederne og Naviair, håber Hans Mouszynski, at samarbejdet kan fortsætte.
- Selv når der kommer nok flyveledere tilbage til Roskilde, så håber jeg stadig på, at den oplevelse som flyveskolerne har haft, vil smitte af på, at de vil fortsætte med at flyve her, siger han.