"Næbdyret" siger farvel efter tungt broarbejde

I halvandet år var den et vartegn for Vordingborg og omegn, men nu siger den 67 meter høje flydekran Hebo 9 farvel til Storstrømmen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

I over halvandet år har den 67 meter høje, gule flydekran Hebo 9 løftet tunge bropiller fra elementfabrikken på Masnedø ud til byggeriet af den ny Storstrømsbro. 

I folkemunde har flydekranen fået tilnavnet Næbdyret på grund af dens karakteristiske udseende, men nu må de lokale vinke farvel til kranen, der ragede godt op i landskabet. For fredag den 12. juli havde flydekranen sidste arbejdsdag på byggeriet. 

Bropillerne på Storstrømsbroen skulle oprindeligt bygges op til søs af en række elementer på hver op til 150 ton. Det var en meget tidskrævende proces. Derfor blev det besluttet at samle elementerne på land og fragte de færdige bropiller på 500 ton ud på vandet med hjælp fra kranen Hebo 9.
Bropillerne på Storstrømsbroen skulle oprindeligt bygges op til søs af en række elementer på hver op til 150 ton. Det var en meget tidskrævende proces. Derfor blev det besluttet at samle elementerne på land og fragte de færdige bropiller på 500 ton ud på vandet med hjælp fra kranen Hebo 9. Foto: Ulrik Blindum/Vejdirektoratet

- Det sidste løft foretaget af Hebo 9 var også det sidste løft af de samleelementer, der bruges til at samle de store brodragerelementer til den samlede brooverbygning. 

Det er det, tog og biler skal køre på, når broen er klar til brug, forklarer Niels Gottlieb, der er projektchef hos Vejdirektoratet.

Det er Vejdirektoratet, der er bygherre på det store brobyggeri mellem Nordfalster og Masnedø. 

Kran som nødløsning

Den store flydekran blev hyret ind i begyndelsen af 2023 som lidt af en nødløsning. Byggeriet af den ny Storstrømsbro var nemlig så forsinket, at den italienske entreprenør SBJV, der bygger broen for den danske stat, besluttede sig for at speede byggeriet op. 

Det skulle ske ved at ændre på den måde, broen blev konstrueret på. I stedet for at samle betonelementer og støbe dem sammen til bropiller ud på vandet, blev det besluttet at lave en elementfabrik på Masnedø. 

Her er betonelementerne blevet støbt på land og samlet til bropiller, hvilket har sparet tid og transport. Men en stor kran var nødvendig for at løfte de tunge bropiller ude på vandet. 

quote Nu skal vi i gang med at få de sidste ni ud af 48 broelementer på plads

Niels Gottlieb, projektchef

Derfor blev der sendt bud efter Hebo 9, der er hjemmehørende i Rotterdam, og kan løfte op mod 800 ton på én gang. Men nu skal den lejede flydekran ud i verden til andre projekter. 

Arbejdet med at bygge den ny Storstrømsbro er dog langt fra slut. 

- Nu skal vi i gang med at få de sidste ni ud af 48 broelementer på plads. De skal rejses på plads i løbet af de næste par måneder, så der til efteråret vil være en samlet bro over Storstrømmen, siger Niels Gottlieb. 

Projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet fortæller, at den store flydekran Hebo 9 har løftet de tonstunge bropiller ud på vandet.
Projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet fortæller, at den store flydekran Hebo 9 har løftet de tonstunge bropiller ud på vandet. Foto: Vejdirektoratet

Når de sidste broelementer er på plads, vil broen være landfast med både Falster og Masnedø. 

Der bliver også arbejdet ihærdigt på at færdiggøre den højeste del af broen.

- Pylonen, der står i midten og skal bære den midterste del af broen, bliver også færdiggjort i løbet af i år, og efter det skal der monteres to store bærekabler, som de to gennemsejlingsfag skal hænge i, fortæller Peter Gottlieb. 

Hvis alt går efter planen, kan den ny Storstrømsbro åbne for biltrafik i slutningen af 2025. 

Fra 2027 kan tog med en hastighed på op mod 200 kilometer i timen forventes at kunne køre over den nye bro. 


Nyhedsoverblik