Store bunker af sveller, skærver og stabilgrus ligger klar på adskillige byggepladser langs togbanen.
Materialerne skal bruges i forbindelse med den store renovering af jernbanen, der starter tirsdag.
- Alt er klar nu, så det er bare at komme i gang, fastslår den spændte banemester Flemming Pedersen.
Årevis med slidte skinner
Togstrækningen, der forbinder Køge, Faxe og Stevns har længe været helt slidt ned.
Slitagen har været så grel, at det har været nødvendigt at fjerne sæder i togene, sætte hastigheden ned og køre med færre afgange for at skåne de slidte skinner.
Derfor har Østbanen længe været en betændt sag for Region Sjælland.
Men efter flere års politisk tovtrækkeri besluttede politikerne i regionsrådet tidligere i år at afsætte 798 millioner kroner til renoveringen - heraf kommer 416 millioner kroner fra et statsligt tilskud.
Busser erstatter tog
I første omgang er det strækningen mellem Køge og Hårlev, der skal renoveres, og derfor vil togene fra tirsdag og frem til midten af september være erstattet af togbusser.
Og fra midten af juli måned og frem til 6. august vil togdriften også være indstillet mellem Hårlev og Faxe Ladeplads og Hårlev og Rødvig.
SÅDAN PÅVIRKES DRIFTEN AF ØSTBANEN
Klik på fanerne for at se information om de forskellige strækninger.
Grafik: Nick Abildgaard
Men selv om der vil forekomme længere rejsetid på Østbanen i en periode, så ser togpendlerne frem til den kommende renovering.
- Det klarer vi, jeg er pensionist, så jeg skal nok finde ud af det, jeg har ikke de store problemer med det, selv om jeg ikke har bil, siger Mona Nelsson fra Hårlev.
- Jeg synes sandelig, det er på høje tid, de kommer i gang, men jeg har selvfølgelig lidt ondt af dem, der skal afsted hver dag, men det kan jo ikke være anderledes, jeg synes, det er godt, det bliver lavet, fastslår Anne Marie Barfoed fra Store Heddinge.
Stort forberedelsesarbejde
Forud for renoveringen er der gået flere år med forberedelser og planlægning. Senest er de nye skinner blevet lagt ud ved sporene, så de er klar til at blive monteret.
Det foregik i nattens mulm og mørke, hvor hele seks togvogne transporterede de 130 meter lange togskinner ud på strækningen, hvorefter en stor gravemaskine løftede de lange skinner ned på plads ved siden af de nuværende skinner.
Derudover er grøfterne blevet renset og gravet ud, der er blevet bestilt materialer hjem fra flere lande, der er etableret 41 byggepladser langs banen, der er hyret lastbilchauffører og jord er blevet eksproprieret til brug til byggefasen.
- Det har været et kæmpe stort arbejde, og der er blevet brugt rigtig mange timer på forberedelserne, så der har været nok at se til, fastslår Banemester Flemming Pedersen, som samtidig glæder sig til det færdige resultat:
- Det bliver en rigtig god bane, som vi gerne skal have glæde af i rigtig, rigtig mange år, det er nye skinner, nye sveller, ny bund og nye skærver, så det skulle gerne kunne holde i 40 år.
Det ventes at renoveringen af Østbanen står færdig i sommeren 2024.
Anlægsarbejdet på Østbanen omfatter
Nye skinner på 50 km lang strækning
Ballasten skal renses på 17 km lang strækning
Ny underballast skal etableres på 33 km lang strækning
100 km grøfter skal renoveres
22.000 m3 jord skal fjernes i forbindelse med vedligeholdelse og afvanding af grøfter
27 overkørsler og tre stiovergange skal renoveres
24 sporskifter skal udskiftes
Faxe Syd skal ombygges til en krydsningsstation
Der skal anlægges en ny station i Rødvig
Kilde: Lokaltog og fagbladet Jernbanen