Sommeren 2020 vil blive husket som den travleste i mands minde for Michael Due og kollegaerne, som sejler færgerne fra Stigsnæs ved Skælskør til Agersø og Omø i Storebælt.
- Vi har oplevet fyldte færger hele tiden på alle afgange, siger rederichefen for Agersø & Omø færgerne til TV2 ØST.
Og sådan har det stået på lige siden 1. juli, hvor regeringens sommerpakke gjorde færgerne gratis for gående og cyklende.
På næsten hver afgang har vi passagerer, som ikke kan komme med
Ifølge Michael Due er der sket en fordobling i passagertallet på ruterne til både Agersø og Omø med henholdsvis cirka 8.000 og 5.000 passagerer i juli.
En rundringning til rederierne her i regionen viser en fremgang på mellem 25 og 125 procent i antallet af rejsende.
I Kalundborg Kommune har færgen til Nekselø i Sejerø Bugten, som tæller 16 indbyggere, siden 1. juli haft 5.569 passagerer med ombord, hvilket er langt over en fordobling fra sidste års 3.102 passagerer i samme periode.
Også de store hurtigfærger fra Sjællands Odde har haft over dobbelt så mange gående passagerer med i juli på ruten til Aarhus. Den 16. juli havde man således haft næsten 12.000 passagerer med mod 6.600 i samme periode året før, oplyste rederiet i en meddelelse forleden.
Kør musen over de enkelte ruter og se, hvor mange passagerer der har sejlet med i juli måned:
Grafik: Lonni Haugaard
Et udtræk fra Danmarks Statistik viser, at der på intet tidspunkt har rejst så mange passagerer med ø-færgerne til og fra Sjælland, som tilfældet er i år.
På Agersø og Omø-færgerne overvejer Michael Due nu, om han skal arbejde på at få færgerne godkendt til endnu flere passagerer.
- På næsten hver afgang har vi passagerer, som ikke kan komme med.
Hver af de to ø-færger må have 98 passagerer med, men Michael Due overvejer at gå færgerne godkendt til yderligere passagerer hos Søfartsstyrelsen, hvis turisterne fortsætter med at komme lige så talstærkt, når perioden med de gratis billetter udløber til 31. juli.
Dette vil også kræve flere medarbejdere, forklarer han, ligesom også billetsystemet i så fald vil kræve en opgradering.
- Et eller andet sted er det dejligt, at der er nogle at sejle med. Men i en længere periode bliver det for meget, siger han og tilføjer:
- Det er ikke for at være negativ, men alt med måde. Det bliver rart, når vi kan trække vejret igen og sejle som normalt.
På Orø-færgen, der sejler fra Holbæk, tegner der sig et lignende billede.
- Vi har dobbelt så mange passagerer som sidste år på grund af, at Folketinget har gjort det gratis at sejle med. Jeg har aldrig i mit liv set så mange cyklister, siger Lars Wolfgang Pedersen, overfartsleder på Orøfærgen, der også er formand for Småøernes Færgeselskaber.
Glæder sig til juli er forbi
Den store interesse for færgerne bringer personalet i et svært dilemma, forklarer Lars Wolfgang Pedersen.
- Det er ikke sjovt at skulle lade folk blive på kajen. Men der er regler for, hvor mange vi må have med, og dem må vi ikke afvige fra.
Heldigvis har Orø-færgen mange daglige afgange, så de, der ikke kommer med, har mulighed for at stå først i kø til næste afgang.
Lars Wolfgang Pedersen anslår, at antallet af rejsende når op på en fordobling af sidste år. Her har man frem til 19. juli haft over 12.000 gående og cyklende passagerer. Dertil kommer rejsende i bil.
Situationen har skabt stor travlhed og ikke kun på havnekajen i Holbæk, hvorfra Orø-færgen afgår. I hele landet er turisterne vrimlet til færgerne, efter billetterne blev gjort gratis for cyklende og gående 1. juli.
- Vi er mange danske færgefolk, som synes, juli godt må forsvinde – men vi tager det med godt humør, siger Lars Wolfgang Pedersen.
Ordningen med de gratis færgebilletter varer til og med 31. juli. Herefter har flere rederier meldt ud, at man viderefører tilbuddet om enten gratis billetter eller nedsatte priser.