Over halvdelen af den danske befolkning lever med overvægt, og især stiger antallet med svær overvægt.
Næsten hver femte voksne dansker er ramt af svær overvægt ifølge de nyeste tal fra Den Nationale Sundhedsprofil, offentliggjort i 2022.
De mange, der kæmper med for mange kilo, anses først og fremmest for selv at være ansvarlige for overvægten.
Det viser en måling, som analyseinstituttet Epinion har udført for Kræftens Bekæmpelse blandt 1020 personer i alderen fra 30 til 65 år.
Blandt de adspurgte peger ni ud af ti på den enkeltes ansvar for overvægten.
Et komplekst samspil
Men man kan ikke bare "lette rumpen og lukke munden", siger Anne Tønneland, der er forskningsleder og professor med speciale i kræftforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.
- Når flere rammes af overvægt, skyldes det et komplekst samspil mellem gener, livsstil og det omgivende samfund.
Overvægt øger risikoen for en række sygdomme. Ud over hjertekarsygdomme og type 2-diabetes, flere kræftformer, blandt andet tyktarmskræft og brystkræft.
Skal udviklingen vendes, må fødevareindustrien tage et medansvar, mener Kræftens Bekæmpelse, der fredag lancerer en ny kampagne.
Den skal rykke ved opfattelsen af, at ansvaret hviler på den enkelte, siger Anne Tønneland
- Vi har tidligere haft fokus på den enkelte, men de seneste år er der kommet mere viden om, at udbuddet af fødevarer og portionsstørrelser også har en betydning.
Fødevarebranchen skal tage ansvar
For Carina Jørgensen, der er næstformand i Adipositasforeningen, er det ikke overraskende, at mange ser overvægt som et personligt ansvar.
Foreningen arbejder for mennesker med svær overvægt og deres pårørende.
- Der er meget fokus på stigmatisering af overvægt. Men alligevel trænger det ikke ind, at overvægt er komplekst. Kommentarsporene på især de sociale medier kan være meget ubehagelige.
Hun mener, at det både for dem med overvægt og andre vil være et fremskridt, hvis fødevarebranchen tager et større ansvar.
- Jeg har jo ligesom andre været på tanken efter en kanelsnegl og fået tilbudt flere til samme pris. Men det handler også om, hvordan varerne stilles op foran kassen.
Hos DI Fødevarer, der samler fødevarevirksomhederne i Danmark, siger branchedirektør Leif Nielsen, at industrien er i gang med at "downsize" til mindre pakker og portioner.
Det sker i partnerskabet "Ja tak, lidt mindre", hvor også Kræftens Bekæmpelse er med.
Han fremhæver detailhandlen Rema 1000, der eksempelvis er stoppet med at give mængderabat.