De har rigtig travlt på kontoret hos Næstved Taxa. Faktisk så travlt, at de har svært ved at følge med efterspørgslen på taxakørsel.
- Det kniber rigtig meget med at få de rigtige chauffører, lyder det fra Direktør hos Næstved Taxa, Henrik Neumann-Petersen.
Ifølge Dansk Persontransport mangler der lige nu 1500 taxachauffører på landsplan.
Der skal større fokus på branchen. Det er vigtigt at have fokus på, at der er gang i hjulene igen i erhvervet
Brancheorganisationen vurderer, at der mangler omkring 100 fuldtidschauffører i Region Sjælland.
- Det skyldes flere årsager. Den primære er, at vi har haft corona. Rigtig mange taxaforretninger har været nødt til at lukke ned. Det vil sige, at der er chauffører, der har forladt erhvervet, og dem må vi desværre konstatere ikke kommer tilbage, lyder det fra Trine Wollenberg, der er vicedirektør hos Dansk Persontransport.
Derudover peger hun på, at branchen blot er én af mange erhverv, der lige nu hungrer efter arbejdskraft.
- Den anden del er, at når vi skal rekruttere nye chauffører, så er vi i kamp med alle mulige andre erhverv, som står i samme situation som os, hvor de mangler arbejdskraft, siger hun.
Presser nattelivet
Også i Kalundborg er der udfordringer med at få en taxa, når behovet er der. Det oplever man blandt andet hos værtshuset Høvlen, hvor indehaveren selv har været nødt til at tage sin egen bil i brug.
- På hverdage, hvor jeg selv står her, så kan jeg måske have en enkelt kunde, jeg kører hjem til lukketid, fordi der ikke er nogen taxaer i byen, lyder det fra Vivi Ipsen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Hun frygter, at de lange udsigter til at kunne komme hjem på de sene timer i weekenden kommer til at gå ud over bylivet i Kalundborg.
- På den lange bane kan man frygte, at nu har vi pludselig åbnet op, og vi er flere værtshuse og diskoteker, der har længe åbent, men når folk ikke kan få en taxa om natten, så har jeg hørt fra flere, at der er nogen, der bliver hjemme, fordi de kan ikke komme hjem igen, siger hun.
Har været på jobmesse
Hos taxaselskabet i Næstved, var man nødt til at sende chauffører hjem, da landet lukkede under corona.
Ifølge Henrik Neumann-Petersen har det været en udfordring at få nye chauffører ind igen, fordi flere har fundet et andet job i mellemtiden.
- Lige efter genåbningen manglede vi i hvert fald ti ud af et samlet antal på lige under 100, så det var omkring 10 procent, fortæller han.
Virksomheden har efterfølgende taget flere metoder i brug for at skaffe nye chauffører. Blandt andet har virksomheden været på jobmesse og lagt stillinger ud på nettet.
Tiltagene har virket og virksomheden har nu skaffet en håndfuld af de medarbejdere, den manglede. Alligevel er det ikke nok til at udfylde det behov for taxakørsel, der er lige nu.
- Jeg kan finde 2-3 fuldtidsstillinger, og så mangler jeg en del afløsere, som kan køre i weekenden, siger Henrik Neumann-Petersen.
Hos Dansk Persontransport ser man med alvor på udfordringen.
- Der skal større fokus på branchen. Det er vigtigt at have fokus på, at der er gang i hjulene igen i erhvervet. Det gør, at hvis man tidligere har kørt som chauffør, kan man få et job igen og timer til en fuldtidsstilling, siger Trine Wollenberg.
- Noget af det, vi også kigger på, er pensionister, der må tjene et fast beløb om året. Der vil vi se på, om man kunne hæve det beløb, så pensionister måtte køre lidt flere timer. Det er god arbejdskraft for taxa-erhvervet, og dem vil vi gerne have ud at køre.
Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, har kaldt transportministerminister, Benny Engelbrecht (S), i samråd om sagen.