Oplever du, at du i dag bliver blændet mere, når du kører bil i mørke, end du gjorde tidligere?
Så er du ikke den eneste.
En af dem, der oplever det, er 29-årige Camilla Mouritsen fra Haslev, der hver dag pendler til Næstved.
- Det er særligt slemt om morgenen i vintertiden. Jeg bliver faktisk ofte i tvivl, om folk har langt lys på, fortæller hun.
Jeg tænker ofte på, hvordan det må være for ældre bilister når jeg, som har unge, velfungerende øjne, bliver så generet af det
Også 57-årige Per Buchwald fra Næstved oplever i dag modkørende bilisters lys som kraftigere end tidligere. Han er ellers en habil bilist, der udover at køre privat, også kører som autoredder ved Dansk Autohjælp.
- Mine kollegaer og jeg taler tit om, at det er blevet meget værre. Vi oplever det særligt på de nye el-biler, siger han.
- Det er behageligt for den, der kører bilen, men virkelig ubehageligt som modkørende. Det risikerer at skabe en farlig situation, tilføjer han.
Bedre lygter giver større trafiksikkerhed
Det er måske heller ikke så mærkeligt, at bilister i dag har en følelse af at blive mere generet af modkørendes lys eller direkte blændet end tidligere.
Stort set alle nye biler kører nemlig i dag med LED-pærer.
- LED-pærerne giver et kraftigere og hvidere lys end det gullige lys fra en halogenpære. Det er formentlig det, mange bilister oplever som generende, siger chefkonsulent ved FDM, Dennis Lange.
- Det er dog overvejende positivt for trafiksikkerheden, at vi i dag har bedre lygter på vores biler, tilføjer han.
Også en fejlindstilling på lygterne eller automatisk op- og nedblænding kan virke generende for modkørende.
- Vi ved, at der er en tendens til, at særligt Teslas automatiske op- og nedblænding ikke altid virker, som den skal, siger Dennis Lange.
- Men når det så er sagt, så er det dig, der har ansvaret, når du sidder bag rettet. Om du så må gøre det manuelt, tilføjer han.
Sådan kan du selv tjekke billygternes højdejustering
En lygte, som blot er én grad forkert indstillet opad, blænder modkørende biler op til 20 gange så meget som en korrekt indstillet lygte.
Ligeledes forkortes synsfeltet med op til 30 meter, hvis en lygte er fejlindstillet blot én grad nedad.
Som udgangspunkt skal højdejusteringen for forlygterne stå på 0.
Er du i tvivl om, hvorvidt bilens forlygter er højdejusteret rigtigt, kan du faktisk selv tjekke det:
Parker bilen to meter fra en væg. Sørg for at der er plant, hvor du holder
Mål højden fra jorden og op til midten af din forlygte
Træk to cm fra det mål (lyset skal mindst falde 1 cm per meter)
Marker højden op på væggen (minus de to centimeter) og sæt en streg
Tænd bilens nærlys. Nu skal nærlysets vandrette linje passe med den streg, du har tegnet på væggen
Hvis bilen er ekstra læsset, kan det være nødvendigt at sænke lyset i forlygterne, så du ikke blænder dine medtrafikanter.
Kilde: FDM
Hvordan er det for ældre bilister?
Hos Stage Optik i Vordingborg oplever man også flere og flere frustrerede bilister, der kommer forbi og vil have tjekket deres øjne.
- De kan ikke forstå, om det er deres øjne, den er gal med. Der må vi sige til rigtig mange, at de ser fint, og at der ikke er noget i vejen med deres øjne, siger indehaver, Charlotte Stage.
Hun opfordrer til, at man anskaffer sig briller til mørkekørsel, der kan dæmpe det generende lys.
Måske skal lovgivningen reguleres, så den bliver bedre og mere præcis
En af dem, der måtte en tur forbi optikeren, er 22-årige Emma Juhl fra Slagelse.
Hun fik for tre år siden kørekort, men det er først indenfor det sidste halve år, at hun er blevet særligt opmærksom på problemet.
- Jeg har flere gange oplevet at blive blændet af så kraftigt lys, at jeg ikke kunne se noget i 5-7 sekunder efterfølgende. Det gør da, at jeg er bange for, at det kunne ende i en ulykke, siger den unge kvinde, der sammenligner det med risikoen ved at kigge i telefonen, mens man kører bil.
Selvom det kraftige lys øger trafiksikkerheden for bilisten selv, har Emma Juhl svært ved at forstå, hvordan så kraftigt lys er lovligt.
- Jeg tænker ofte på, hvordan det må være for ældre bilister når jeg, som har unge, velfungerende øjne, bliver så generet af det, siger hun.
Regulering ligger hos EU
Ligesom Emma Juhl frygter 29-årige Camilla Mouritsen fra Haslev også, at det en dag går galt.
- I onsdags var jeg ved at køre af vejbanen, fordi jeg blev blændet, og det samtidig regnede. Jeg er nervøs for, at det en dag ender med en ulykke, siger hun.
Gode råd til sikker vinterkørsel
Stir ikke på de modkørende bilisters lygter. Hold blikket i egen vognbane og helst mod den hvide streg, der markerer højre side af vejbanen.
Blænd ned i god tid.
Brug solbriller når solen skinner, og gerne med polariserede glas, der udelukker irriterende reflekser og dermed blokerer for blænding.
Lysdæmpende briller med specielle filtre i glasset kan fås med og uden styrke. De kan både bruges i mørke og til at dæmpe lyset indenfor, hvis du er lysfølsom.
Hold ruder, spejle og lygter rene.
Det er vigtigt, at bilens lygtehus er godkendt til LED-pærer.
Kilde: Optikerforeningen og FDM
Hos FDM er de nu begyndt at kigge ind i problematikken.
- Vi vil sammen med de andre europæiske bilklubber gerne i dialog med politikkerne i EU i forhold til lovgivningen om kravene til eksempelvis automatisk op- og nedblænding.
Måske skal lovgivningen reguleres, så den bliver bedre og mere præcis, siger chefkonsulent ved FDM, Dennis Lange.
Han tilføjer dog, at projektet på nuværende tidspunkt kun er i sin spæde opstart.