Passagerer kan se frem til kortere sporarbejde, når Banedanmark arbejder med udskiftning af spor.
Vi har reduceret det samlede tidsforbrug
Helt konkret kan arbejdssjakket langs banerne gøre det 70 procent hurtigere, og derfor vil opgaverne i fremtiden påvirke togtrafikken mindre.
Det oplyser Banedanmark.
- Formålet har været at opnå en langt mindre punktlighedspåvirkning fra det kritiske arbejde med at lægge og udskifte sporskifter, udtaler Kristian Fevejle Andersen, projektdirektør i Banedanmark, i en pressemeddelelse og tilføjer:
- Det har vi gjort ved at tilrettelægge vores arbejde klogere, så vi har reduceret det samlede tidsforbrug. Det medfører kortere sporspærringer og dermed mindre påvirkning af togtrafikken.
Ifølge Banedanmark har banearbejderne formået at nedbringe arbejdstiden fra cirka 100 timer til knap 32 timer for et sporskifte.
Et sporskifte er det sporelement, der gør det muligt for togene at skifte fra et spor til et andet, så de kan skifte retning eller passere hinanden.
Over 3.700 sporskifter på spornettet
Det er ifølge Banedanmark komplekst at lægge et sporskifte, fordi det kræver præcision at koble to spor sammen, og fordi det samtidig stiller høje krav til sikring.
Projektet har blandt andet fået hjælp fra eksperter fra Danmark og Tyskland, der har rådgivet om optimeringsmuligheder.
Der er desuden hentet inspiration fra Østrig og England, som har erfaringer på området.
- På den baggrund har vi først optimeret det nye koncept teoretisk, og så har vi været ude og teste det i virkeligheden, hvor vi har opsamlet data, som vi efterfølgende har analyseret på, fortæller Kristian Fevejle Andersen.
Næste skridt bliver fire opfølgende pilotprojekter i Høje Taastrup, hvor det nye koncept for udskiftning af sporskifter skal testes yderligere.
I alt er der over 3.700 sporskifter i Banedanmarks spornet.