Sporarbejde vil fremover tage kortere tid

Det er lykkedes at reducere tidsforbruget med 70 procent, når der skal udføres udskiftning af sporskifte.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Passagerer kan se frem til kortere sporarbejde, når Banedanmark arbejder med udskiftning af spor.

quote Vi har reduceret det samlede tidsforbrug

Kristian Fevejle Andersen, projektdirektør i Banedanmark

Helt konkret kan arbejdssjakket langs banerne gøre det 70 procent hurtigere, og derfor vil opgaverne i fremtiden påvirke togtrafikken mindre.

Det oplyser Banedanmark.

- Formålet har været at opnå en langt mindre punktlighedspåvirkning fra det kritiske arbejde med at lægge og udskifte sporskifter, udtaler Kristian Fevejle Andersen, projektdirektør i Banedanmark, i en pressemeddelelse og tilføjer:

- Det har vi gjort ved at tilrettelægge vores arbejde klogere, så vi har reduceret det samlede tidsforbrug. Det medfører kortere sporspærringer og dermed mindre påvirkning af togtrafikken.

Læs også
DSB har betalt 24 millioner tilbage til pendlere for forsinkelser
Læs også
DSB har betalt 24 millioner tilbage til pendlere for forsinkelser

Ifølge Banedanmark har banearbejderne formået at nedbringe arbejdstiden fra cirka 100 timer til knap 32 timer for et sporskifte.

Et sporskifte er det sporelement, der gør det muligt for togene at skifte fra et spor til et andet, så de kan skifte retning eller passere hinanden.

Over 3.700 sporskifter på spornettet

Det er ifølge Banedanmark komplekst at lægge et sporskifte, fordi det kræver præcision at koble to spor sammen, og fordi det samtidig stiller høje krav til sikring.

Projektet har blandt andet fået hjælp fra eksperter fra Danmark og Tyskland, der har rådgivet om optimeringsmuligheder.

Der er desuden hentet inspiration fra Østrig og England, som har erfaringer på området.

Læs også
Storebælt tager nyt våben i brug mod fartsyndere
Læs også
Storebælt tager nyt våben i brug mod fartsyndere

- På den baggrund har vi først optimeret det nye koncept teoretisk, og så har vi været ude og teste det i virkeligheden, hvor vi har opsamlet data, som vi efterfølgende har analyseret på, fortæller Kristian Fevejle Andersen.

Næste skridt bliver fire opfølgende pilotprojekter i Høje Taastrup, hvor det nye koncept for udskiftning af sporskifter skal testes yderligere.

I alt er der over 3.700 sporskifter i Banedanmarks spornet.


Nyhedsoverblik